Stiri economice 06.11.2009

Acord UE asupra Pachetului Telecom  Accesul la internet ar putea fi restrictionat fara o decizie judiciara prealabila

Deputatii europeni si reprezentantii Consiliului au cazut de acord in cadrul negocierilor de miercuri seara asupra ultimului punct ramas deschis al pachetului telecom, cel privind conditiile in care accesul la internet poate fi restrictionat. Astfel, s-a hotarat ca accesul la internet al unui utilizator poate fi restrictionat doar in urma unei proceduri impartiale si corecte, care include dreptul utilizatorului de a fi ascultat.

In mai 2009, ambele parti au convenit asupra faptului ca internetul este esential pentru exercitarea drepturilor fundamentale, precum dreptul la educatie, libertatea de exprimare si accesul la informatie. Din acest motiv, deputatii europeni au insistat in cadrul negocierilor de conciliere asupra asigurarii unor garantii procedurale adecvate pentru accesul la internet, care sa corespunda standardelor impuse de Conventia pentru protectia drepturilor si libertatilor fundamentale ale omului si anume garantarea unei protectii jurisdictionale eficiente si a unui proces echitabil.

Parlamentul European insista asupra unor garantii adecvate pentru accesul la internet

Restrictii cu privire la accesul utilizatorului la internet „pot fi impuse doar daca acestea sunt proportionale si necesare intr-o societate democratica”, au convenit deputatii si reprezentantii Consiliului. Astfel de masuri pot fi luate doar „respectandu-se principiul prezumtiei de nevinovatie si a dreptului la viata privata” si in urma „unei proceduri echitabile si impartiale”, garantand „dreptul de a fi ascultat (…) si dreptul la o cale de atac eficace si in timp util”, se arata in textul de compromis referitor la directiva cadru privind comunicatiile electronice. „In situatii de urgenta justificate corespunzator ” se pot avea in vedere anumite aranjamente procedurale adecvate, daca acestea respecta Conventia Europeana pentru protectia drepturilor omului.

In viitor, utilizatorii internetului pot face referire la aceste prevederi in cadrul procedurilor judiciare impotriva deciziei unui stat membru UE de a bloca accesul la internet.

Delegatia Parlamentului a aprobat textul comun in mod unanim. Compromisul trebuie insa sa fie andosat de intreg Parlamentul si de catre Consiliu.

Protectia drepturilor fundamentale ale utilizatorilor internetului

Atat propunerea initiala a Comisiei, cat si pozitia comuna a Consiliului nu contineau garantii impotriva restrictionarii nejustificate a accesului la internet. Totusi, Parlamentul a adoptat de doua ori un amendament prin care se solicita autoritatilor nationale de reglementare sa promoveze interesele cetatenilor UE, inter alia prin „aplicarea principiului conform caruia nicio restrictie nu poate fi impusa asupra drepturilor si libertatilor fundamentale ale consumatorilor finali, fara o decizie judiciara”, in conformitate cu articolul 11 din Cartea drepturilor fundamentale a Uniunii Europene in ceea ce priveste libertatea de exprimare si de informare, cu exceptia cazurilor cand securitatea publica este amenintata.”

Consiliul a respins de doua ori acest amendament, ducand astfel la cea de-a treia si ultima faza a procesului legislativ UE, si anume cea a concilierii.

Pe de alta parte, au existat dubii serioase cu privire la valabilitatea juridica a acestui amendament, deoarece ar putea depasi competentele Comunitatii Europene in acest domeniu. O astfel de formulare ar fi solicitat armonizarea sistemelor juridice ale statelor membre – ceea ce ar fi depasit posibilitatea oferita de articolul 95 a Tratatului CE cu privire la masurile de armonizare pentru piata interna. In consecinta, daca vechiul amendament ar fi fost adoptat, Curtea Europeana de Justitie ar fi putut anula in viitor directiva cadru privind comunicatiile electronice.

Drepturile consumatorilor imbunatatite si cooperarea autoritatilor nationale de reglementare

Consiliul a confirmat la 26 octombrie acordul la care s-a ajuns in mai intre Parlament si Consiliu cu privire la celelalte doua legi din pachetul telecom, dintre care una se refera la crearea unui nou Organism al autoritatilor europene de reglementare in domeniul comunicatiilor electronice (OAREC) pentru o mai buna cooperare a autoritatilor de reglementare nationale din domeniul telecomunicatiilor. Cealalta lege se refera la consolidarea drepturilor consumatorilor, de exemplu prin oferirea posibilitatii de a transfera numarul telefonului mobil intr-o zi catre un alt operator sau solicitarea acceptului utilizatorului inainte de instalarea asa-numitelor „cookies”.

Ce urmeaza?

Votul in cea de-a treia lectura va avea loc in perioada 23-26 noiembrie. In aceasta faza, atat Parlamentul, cat si Consiliul pot doar sa aprobe sau sa respinga textul comun, fara posibilitatea de a-l modifica. Parlamentul are nevoie de majoritatea simpla a voturilor exprimate, in timp ce Consiliul decide cu majoritate calificata.

Comisia Europeana: Operatiuni bancare fara frontiere

Cetatenii europeni pot utiliza serviciul de debitare directa pentru a-si achita facturile, oriunde in Uniunea Europeana, potrivit unui comunicat de presa al Comisiei Europene.

La inceputul acestei luni, a intrat in functiune un sistem care le permite intreprinderilor sa debiteze direct contul unui client situat intr-o alta tara a UE. Aceasta masura va fi in interesul proprietarilor de case de vacanta, al studentilor si al pensionarilor care traiesc intr-o alta tara.

“Datorita operatiunilor de debitare directa, clientii unei banci nu vor mai fi nevoiti sa completeze cecuri sau sa efectueze transferuri bancare pentru a-si achita facturile. Este vorba de un instrument utilizat, in special, pentru plata unor servicii recurente, cum ar fi furnizarea de gaz si de electricitate, telefonul si abonamentul la ziare”, precizeaza CE.

Potrivit Comisiei, pana acum, numai intreprinderile cu sediul in aceeasi tara cu banca respectiva aveau acces la acest sistem. Odata cu introducerea noilor masuri, mai mult de 2500 de banci permit in prezent utilizarea acestei modalitati de plata in afara frontierelor nationale.

“Vor mai fi introduse si alte masuri: toate bancile de pe teritoriul tarilor din zona euro sunt obligate sa ofere serviciul de debitare directa transfrontaliera, pana cel tarziu in noiembrie 2010. Pentru bancile situate in afara zonei euro, termenul limita este noiembrie 2014”, se mentioneaza in comunicat.

“Acest sistem constituie un pas important catre o integrare efectiva a economiei UE. Este reglementat de o serie de noi reguli care garanteaza ca debitarea directa transfrontaliera functioneaza la fel de usor si sigur ca si la nivel national”, considera CE.

Cetatenii europeni isi pot utiliza deja cardurile de debit pentru a retrage numerar in alte tari. Pasul urmator va fi posibilitatea de a folosi cardul de debit pentru a face cumparaturi in magazinele din strainatate. In viitor, va fi suficient sa avem un singur cont in banca in tara de origine si un singur card pentru a efectua toate operatiunile bancare, oriunde in UE.

In afara de cele 27 de state membre ale UE, mai adera la sistem si Elvetia, Islanda, Liechtenstein, Monaco si Norvegia. O alta noutate o reprezinta faptul ca, in curand, cetatenii UE isi vor putea schimba banca mult mai usor.

“In baza acordului incheiat, noua banca va trebui sa-si ajute clientul sa-si inchida vechiul cont si sa-si transfere soldul. Majoritatea asociatiilor bancare nationale au adoptat noile reguli”, adauga CE.

Examen pentru atribuirea calitatii de auditor financiar, in luna noiembrie

Camera Auditorilor Financiari din Romania(CAFR) organizeaza in cursul lunii noiembrie 2009 examenul de aptitudini profesionale, pentru atribuirea calitatii de auditor financiar.

Datele de organizare:

21 noiembrie – proba scrisa (proba I);
28 noiembrie – proba practica (proba III)
29 noiembrie – proba grila (proba II).

La examen se pot inscrie urmatoarele categorii de persoane:
– stagiari care au finalizat perioada de stagiu si au indeplinit toate obligatiile fata de Camera;
– stagiari care au fost respinsi la alte sesiuni de examen si se afla in termenul legal pentru sustinere examenului;
– stagiarii din sesiunea 2002 care nu au obtinut calitatea de auditor financiar si au finalizat anul suplimentar de stagiu.

Acestia se pot inscrie la examen numai daca au participat la cursurile obligatorii organizate in perioada 18 septembrie -1 noiembrie 2009.

Inscrierile la examen se vor face in perioada 9 – 15 noiembrie 2009, iar taxa de examen este de 400 lei pentru fiecare proba.

Asigurarea RCA, mai scumpa cu pana la 35%

Asigurarea obligatorie de raspundere civila auto (RCA), pe care trebuie sa o incheie fiecare proprietar de autovehicul, se va scumpi si in 2010 cu pana la 35%, dupa ce in anii trecuti preturile au crescut constant.
Asiguratorii spun ca sunt fortati sa majoreze tarifele din cauza cresterii rapide a numarului daunelor, dar si a sumelor maxime asigurate, pe care trebuie sa le plateasca asiguratilor in cazul unui accident. „Preturile cresc in toata piata ca urmare a cresterii limitelor de despagubire si a proiectiilor vizavi de evolutia daunalitatii. Rata daunei pe RCA a crescut neasteptat de mult in ultimul an”, explica Marius Onofrei, directorul de comunicare al Allianz-Tiriac, liderul pietei asigurarilor.
Tarifele afisate in prezent pe site-urile asiguratorilor autorizati sa vanda polite RCA arata scumpiri cuprinse intre 3% si 35% pentru clientii persoane fizice pentru 2010, comparativ cu anul acesta, si de 9%-35% pentru clientii companii. Asiguratorii afirma insa ca aceste tarife urmeaza sa fie revizuite si, avand in vedere ca despagubirile cresc, preturile nu se vor reduce. Limitele maxime de despagubire vor creste in 2010 cu 67%, ajungand la 500.000 de euro pentru daune materiale si 2,5 mil. euro pentru vatamari corporale.
Dintre companiile care si-au publicat tarifele pentru asigurarea RCA in 2010, cea mai mare majorare se vede la Asirom, in medie cu 35% fata de 2009 (in calcul au fost luate masinile cu o capacitate cilindrica a motorului de 1.201-1.400 de centimetri cubi si cele cu o capacitate de 1.601-1.800 de centimetri cubi).
„Sunt tarife agreate mai demult, acum asteptam norme noi de la Comisia de Supraveghere a Asigurarilor cu privire la emiterea electronica a politelor si cu privire la bonus-malus si atunci vom reevalua tarifele”, spune Catalin Stroe, directorul de vanzari al Asirom.
Potrivit CSA, incepand cu 2010 asiguratorii vor emite polite RCA numai in format electronic si vor stabili tarifele in baza sistemului bonus-malus, in functie de cate accidente a avut clientul in ultimii ani, informatii care vor fi disponibile intr-o baza de date pe care o vor putea accesa asiguratorii. Practic, asiguratorii stabilesc o prima de baza la care pot aplica reduceri pentru clientii fara daune sau scumpiri chiar si de trei-patru ori pentru cei cu multe accidente.
Nu este sigur insa ca sistemul bonus-malus va fi utilizat chiar din ianuarie 2010. In prezent, multe companii de asigurari se bazeaza pe segmentarea tarifelor in functie de varsta clientului, vechimea permisului de conducere, zona in care locuieste, starea civila si alte elemente. Politele RCA, alaturi de cele Casco, sunt cel mai important business al firmelor de asigurari.
De obicei, companiile incearca sa atraga clienti pe segmentul RCA pentru a le vinde ulterior si alte polite, cum ar fi cele de locuinte sau de sanatate.
„Noi avem in prezent un tarif de baza de 300 de lei, la care se poate aplica o reducere maxima de 25% sau o crestere in functie de tipul masinii, varsta soferului, experienta in trafic si alte criterii. Pentru 2010 tariful de baza este cu 10% mai mare, de 330 de lei. Asigurarile RCA se numara printre principalele cauze ale pierderilor la nivelul pietei asigurarilor”, afirma Marius Onofrei de la Allianz-Tiriac.
Incepand cu 2005 asigurarile RCA se incheie pe an aniversar, adica pe 12 luni, nu pe an calendaristic (pana in decembrie), ceea ce inseamna ca o polita incheiata luna aceasta cuprinde doua luni la tariful din 2009 si zece luni la cel din 2010.
Directorul de vanzari al Asirom considera ca in urmatorii ani criteriile de segmentare a clientilor vor fi utilizate tot mai putin, iar asiguratorii se vor baza numai pe istoricul daunelor.
„Ideal ar fi sa vedem istoria daunelor pe 5-7 ani in urma. Acum datele referitoare la amenzile luate de soferi sunt confidentiale, dar normal ar fi sa le putem accesa pentru a vedea profilul de risc. E ca la asigurarea de viata, unde clientii isi dau acceptul sa le consultam doctorul pentru a vedea care este starea lor de sanatate si in functie de aceasta sa putem stabili prima”, explica Stroe.

Maxim trei zile pentru orice transfer de bani intre banci

Consumatorii vor beneficia de mai multa transparenta la utilizarea serviciilor de plata, respectiv vor primi gratuit informatii atat inainte, cat si dupa realizarea tranzactiilor, iar termenul de decontare va fi stabilit la cel mult trei zile de la data la care banii au plecat din contul platitorului, potrivit unei ordonante de guvern care a intrat in vigoare la inceputul lunii.
Bancile au acum la dispozitie mai putin de 45 de zile pentru a semna noi contracte cadru privind drepturile si obligatiile in relatia cu clientii pentru oferirea de servicii de plata.

Jucatori precum Raiffeisen, UniCredit Tiriac sau Carpatica au inceput deja sa isi cheme clientii la agentii, pentru a semna documentele necesare. Bancherii spun totusi ca termenul prevazut de Guvern este prea scurt.
„Noi am inceput sa chemam clientii la unitati, dar suntem constienti ca nu vom putea sa rezolvam aceasta problema in 45 de zile. De aceea am cerut Parlamentului o prelungire a termenului”, spune Radu Ghetea, presedintele Asociatiei Romane a Bancilor si al CEC Bank.
Prevederile ordonantei se aplica in cazul serviciilor de plata precum remiterea de fonduri, plata facturilor, operatiunile cu carduri sau comertul electronic. Practic, in aceste categorii sunt incluse depunerea sau retragerea de numerar din conturi de plata, debitul direct, ordinele de plata programate, platile din cont sau cardul, precum si remiterea de bani.
Sub incidenta reglementarilor intra toate platile derulate in euro sau in monedele locale ale statelor membre ale Uniunii Europene, cat timp atat platitorul, cat si beneficiarul se afla in spatiul comunitar.
Potrivit reglementarilor, consumatorul va putea sa solicite gratuit contractul cadru furnizorilor de servicii de plata, astfel incat sa poata compara ofertele mai multor furnizori. In plus, institutia care ofera servicii de plata ii va pune la dispozitie lunar informatii privind operatiunile de plata derulate in cadrul unui contract, fara sa ii perceapa costuri suplimentare.
Totodata, furnizorul va trebui sa precizeze clar comisioanele aplicate, termenele de executie, datele pe care clientul trebuie sa le furnizeze, precum si ora pana la care se pot transmite ordine de plata.
Termenul de executare a platilor este de maxim una sau trei zile din ziua in care a fost debitat contul platitorului, in functie de tipul serviciului. De asemenea, suma va ajunge la beneficiar fara sa fie truncheata, platitorul si beneficiarul urmand sa achite fiecare comisioane catre banca sa. Furnizorii vor avea obligatia sa anunte cu cel putin doua luni inainte beneficiarul in cazul in care doresc sa opereze modificari in contractul de servicii de plata.
Odata cu noua legislatie, vor putea sa ofere servicii de plata si alte institutii decat bancile. Practic, orice firma care doreste sa ofere astfel de servicii poate sa aplice pentru o licenta specifica la BNR, care a fost desemnata ca autoritate de reglementare in acest domeniu. Furnizorul de servicii de plata va gestiona pentru client platile, cum sunt, de exemplu, platile lunare de facturi.
Sub incidenta reglementarilor nu intra tranzactiile cu numerar sau transportul fizic de numerar. De asemenea, sunt exceptate transferurile care au la baza instrumente de debit (cecuri, bilete la ordin sau cambii) sau schimbul valutar de tip numerar contra numerar (care nu implica un cont de plati).

Anunțuri

%d blogeri au apreciat asta: