Stiri economice 11.11.2009

Garantiile pentru amanarea obligatiilor fiscale restante se vor stabili ca procent din suma datorata

Garantiile pe care firmele sunt obligate sa le constituie pentru a putea beneficia de amanarea la plata obligatiilor fiscale restante vor fi stabilite ca procent din suma datorata, ce poate varia in functie de perioada pentru care se solicita amanarea. Noile prevederi sunt incluse in Legea de aprobarea a OUG nr. 92/2009, trimisa luni la promulgare presedintelui Traian Basescu.

Deputatii au adoptat cu modificari actul normativ emis de Guvern, prin care s-a stabilit ca ANAF sa poata acorda inlesniri sub forma amanarii la plata, ce poate fi solicitata de contribuabili, prin cerere, pentru obligatiile fiscale datorate si neachitate in ultima zi a lunii anterioare depunerii cererii.

Amanare doar pentru 6 luni

Desi Senatul modificase OUG nr. 92/2009, in sensul ca prelungea amanarea la plata obligatiilor fiscale pentru o perioada de pana la 12 luni, fata de 6 luni, cat prevede OUG nr. 92/2009 in prezent, deputatii au revenit asupra prevederilor actuale ale ordonantei, considerand ca nu este oportuna marirea perioadei de amanare de la 6 luni la 12 luni, deoarece perioada este foarte mare, iar statul nu incaseaza sumele care fac obiectul amanarilor la plata.

Totodata, ordonanta stabilea ca, pentru a beneficia de aceste prevederi, firmele sunt obligate sa constituie garantii sub forma scrisorii de garantie bancara sau vor oferi bunuri libere de orice sarcini, in vederea instituirii masurilor asiguratorii.

Garantiile, un procent din suma restanta

Potrivit modificarilor aduse de catre deputati, garantiile constituite si/sau bunurile oferite in vederea instituirii masurilor asiguratorii vor reprezenta:
a) 20% din suma amanata la plata si dobanzile datorate pe perioada amanarii la plata, daca amanarea se acorda pe o perioada de pana la 3 luni inclusiv;
b) 40% din suma amanata la plata si dobanzile datorate pe perioada amanarii la plata, daca amanarea se acorda pe o perioada mai mare de 3 luni.”

Prin aceasta modificare, deputatii au avut in vedere faptul ca riscul de neplata creste odata cu perioada amanata la plata.

Pentru a spori sansele mentinerii valabilitatii amanarii la plata si realizarea scopului ordonantei, deputatii au modificat conditiile in care amanarile la plata isi pierd valabilitatea.

Astfel, in cazul in care contribuabilii nu isi achita, in cel mult 30 de zile de la scadenta, obligatiile fiscale cu termene de plata incepand cu data emiterii deciziei de amanare la plata. In cazul in care termenul de 30 de zile se implineste dupa data de 20 decembrie, obligatiile fiscale se platesc pana la aceasta data;”

In prezent,  OUG nr. 92/2009 prevede faptul ca, amanarile la plata isi pierd valabilitatea in cazul in care contribuabilii nu isi achita, obligatiile fiscale cu termene de plata incepand cu data emiterii deciziei de amanare la plata.

Se platesc dobanzi pentru fiecare zi a perioadei amanarii la plata

In plus, legea mai stabileste si faptul ca, pe perioada de valabilitate a amanarii la plata, contribuabilii datoreaza dobanzi. Nivelul dobanzii este de 0,05% pentru fiecare zi a perioadei de amanare la plata, incepand cu data emiterii deciziei si pana la:
a) data la care se implineste termenul de amanare
b) data la care inceteaza valabilitatea inlesnirii

Pe de alta parte, in situatia in care la implinirea termenului stabilit pentru plata obligatiilor fiscale amanate contribuabilul nu isi achita aceste obligatii, va datora majorari de intarziere conform prevederilor OG nr.92/2003, pe intreaga perioada de amanare.

In vederea unui tratament egal pentru toti contribuabilii care beneficiaza de prevederile ordonantei, pentru amanarile la plata in derulare la data intrarii in vigoare a prezentei legi, valoarea garantiilor se ajusteaza astfel:
a) in cazul scrisorilor de garantie bancara contribuabilul poate reduce garantia la nivelul stabilit de prezenta lege;
b) in cazul bunurilor oferite in vederea sechestrarii, masurile asiguratorii se ridica pana la nivelul stabilit de prezenta lege.

Codul de bune practici pentru comertul cu produse alimentare, obligatoriu din 19 noiembrie

In data de 19 noiembrie 2009 va intra in vigoare Legea nr. 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare, adoptata de Parlament pentru a echilibra raporturile comerciale dintre furnizori si marile lanturi de magazine, cu efecte si asupra producatorilor si a consumatorilor finali.

Articol scris de Av. Mara Moga Paler

Un prim pas in sensul echilibrarii raporturilor comerciale intre furnizori si comercianti a fost realizat prin semnarea de catre unii reprezentanti ai celor doua categorii de agenti comerciali a Codului de Bune Practici pentru comertul cu produse agroalimentare in iulie 2008.

Acesta s-a dovedit ineficient intrucat era obligatoriu doar pentru partile semnatare, si nu pentru toti comerciantii si furnizorii de pe piata, iar pentru incalcarea lui nu era prevazuta nici o sanctiune. Legea nr. 321/2009 prevede un numar de principii de buna practica in relatiile dintre furnizori si comercianti, astfel:
• se interzice restrangerea libertatii contractuale prin impunerea cumpararii sau vanzarii de la/ catre un tert; tot in acest sens, comerciantul nu poate impune furnizorului un pret minim la care acesta sa-si vanda produsele altui cumparator;
• se interzice comerciantului sa oblige furnizorul la plata unor servicii neincluse in costul de achizitie si care nu au legatura directa cu revanzarea; de asemenea, furnizorului nu i se poate impune nici sa suporte cheltuieli legate de extinderea retelei comerciantului, amenajarea spatiilor sau promovarea imaginii acestuia;
• delistarea, inteleasa ca incetare a punerii in vanzare, de catre comerciant, a tipurilor de produse oferite de furnizor trebuie notificata cu doua luni inainte de punerea ei in practica; in plus, comerciantul va trebui sa restituie integral si sumele incasate pentru asumarea obligatiei privind listarea;
• reglementarea unor termene maxime de plata a furnizorilor variind intre 12 si 35 de zile, in functie de natura produselor;
• obligativitatea ca penalitatile pentru neindeplinirea corespunzatoare a obligatiilor contractuale sa fie stabilite in cuantum egal pentru ambele parti;
• stabilirea penalitatii pe zi de intarziere in executarea obligatiilor de plata la dublul dobanzii de referinta a BNR.

Intra sub incidenta Legii nr. 321/2009 nu doar contractele ce se vor incheia dupa intrarea ei in vigoare, ci si cele aflate in desfasurare, acestea trebuind modificate spre a fi conforme in cel mult 60 de zile de la acea data.

Pentru a asigura respectarea tuturor acestor dispozitii, legea prevede posibilitatea ca Ministerul Finantelor Publice (MFP) sau Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC), dupa caz, sa aplice amenzi de la 50.000 la 150.000 RON.

Reorganizarea companiilor din domeniul energiei, in atentia Consiliului Concurentei

Reorganizarea agentilor economici din domeniul energiei, pe baza capitalului de stat, implica operatiuni de concentrare economica, care, potrivit prevederilor legale trebuie sa fie supuse controlului pentru analizarea compatibilitatii lor cu un mediu concurential normal, se precizeaza intr-un comunicat al Consiliului Concurentei, emis recent.

Reorganizarea agentilor economici cu capital de stat din domeniul energiei contine premisele realizarii unor operatiuni de concentrare economica, se arata in punctul de vedere, elaborat de Consiliul Concurentei, referitor la proiectul de act normativ „Hotarare de Guvern privind stabilirea unor masuri pentru reorganizarea producatorilor de energie electrica si termica din subordinea Ministerului Economiei”.

“Infiintarea unor “campioni nationali” in domeniul energiei poate conduce la consolidarea sau dobandirea unor pozitii dominante pe anumite piete corelat cu oportunitatea de a creste preturile si cu facilitarea accesului la informatii sensibile despre concurenti. De aceea, este esential ca operatiunile de concentrare economica sa nu fie puse in aplicare inainte de emiterea unei decizii de catre Consiliul Concurentei, partile implicate putand lua numai acele masuri care nu sunt ireversibile si nu modifica definitiv structura pietei”, a declarat Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei.

Legislatia in domeniul Concurentei, prevede ca, in cazul in care concentrarile sunt susceptibile sa conduca la restrangerea, inlaturarea sau denaturarea semnificativa a concurentei pe piata romaneasca sau pe o parte a acesteia, pot fi autorizate daca partile dovedesc indeplinirea cumulativa a trei conditii:
a) concentrarea va contribui la cresterea eficientei economice, ameliorarea productiei, distributiei, progresului tehnic sau cresterea competitivitatii la export.
b) efectele favorabile compenseaza efectele nefavorabile ale restrangerii concurentei.
c) de avantajele rezultate beneficiaza intr-o masur rezonabila si consumatorii, in special prin preturi reale mai reduse.

“In vederea asigurarii unei structuri cu adevarat functionale a pietei producerii si comercializarii angro de energie, este esential ca diferitele strategii de reorganizare sa aiba in vedere atat asigurarea unui numar cat mai mare de producatori concurenti si a unor piete bine dezvoltate si lichide, cat si punerea in practica a unor mecanisme detaliate, care sa preintampine folosirea in mod abuziv a unor posibile pozitii dominante pe piata. Ideea ca se vor putea disciplina ex-post niste structuri cu putere considerabila de piata este periculoasa, aceasta putere fiind greu de contracarat prin reglementari” a mai adaugat Bogdan Chiritoiu.

Guvernul interimar va putea depune la Parlament proiectul bugetului pe 2010

Camera Deputatilor a adoptat in unanimitate, marti, proiectul de lege prin care se modifica Legea de organizare a Guvernului, astfel incat Executivul sa poata inainta Parlamentului proiectul de buget pe anul urmator, potrivit Realitatea.net.

Primul-ministru interimar, Emil Boc, a solicitat Parlamentului modificarea de urgenta a legii de organizare si functionare a Guvernului, astfel incat Executivul in exercitiu sa beneficieze de cadrul legal pentru initierea proiectelor de lege privind bugetul de stat pe anul urmator.

Si Comisia Europeana a atras atentia, la finalul sapatamanii trecute, asupra faptului ca un guvern interimar nu poate transmite Parlamentului bugetul pe anul 2010 si nu poate sa isi asume angajamente ferme cu privire la masurile necesare reducerii deficitului pe 2010, conditionand astfel remedierea situatiei pentru acordarea unui miliad de euro in cadrul programului Uniunii Europene de asistenta pentru balanta de plati.

Solutionarea dosarelor depuse la ONRC poate dura chiar si sase luni

Termenul de solutionare a dosarelor depuse la Oficiul National al Registrului Comertului(ONRC) poate ajunge pana la sase luni, potrivit informatiilor furnizate de ONRC, la solicitarea Avocatnet.ro.

Pe fondul protestului magistratilor din luna septembrie, activitatea ONRC a fost blocata, institutia aflandu-se in imposibilitate de a respecta termenele de eliberare a certificatelor de inregistrare si a certificatelor de mentiuni cu documentele aferente, astfel incat numarul dosarelor amanate a ajuns in acea perioada la peste 20.000 de cereri, la nivel national.

Desi, termenul legal de eliberare a certificatului de inregistrare, si , dupa caz, a cerificatului de inscriere de mentiuni, potrivit art.8 alin.(3) din Legea nr. 359/2004 privind simplificarea formalitatilor la inregistrarea in registrul comertului , este de 3 zile, respectiv 5 zile, calculate de la data inregistrarii cererii potrivit dispozitiilor Codului de procedura civila,  ONRC a venit cu precizari referitoare la termenul real de solutionare a dosarelor depuse, ca urmare a protestului magistratilor din luna septembrie.

In aceste conditii, Oficiul Registrului Comertului de pe langa Tribunalul Bucuresti a precizat ca, pana la data de 3 noiembrie 2009, numarul total de cereri de inregistrare era de 9.732, din care un numar de 1.700 cereri inregistrate au ramas nesolutionate, din perioada 1 septembrie – 23 octombrie.

Astfel, pentru cele 9.732 cereri de inregistrare aflate pe rolul ORC de pe langa Tribunalul Bucuresti pana saptamana trecuta, termenele de solutionare sunt atribuite pana la data de 7 decembrie 2009 pentru autorizari si 26 mai 2010 pentru modificari ale actelor constitutive.

Majorarea accizelor, in doua etape?

Ministerul Finatelor Publice (MFP) a propus ca accizele sa nu creasca anul viitor o singura data, de la 1 ianuarie 2010, ci in doua etape, respectiv in aprilie si septembrie, potrivit declaratiilor ministrului interimar de resort, Gheorghe Pogea.

„Datorita faptului ca deprecierea cursului este substabtiala, cu aproximativ 14,24%, MFP a propus sa nu mai fie majorate si acciza si sa fie splitata in doua”, a spus ministrul interimar al Finantelor, Gheorghe Pogea, completand ca ar trebui „sa lasam doar efectul cursului, asupra caruia nu putem actiona”.

„Vrem sa facem toate aceste demersuri pentru ca aceasta depreciere de 14%, numai a cursului, la care s-ar adauga un nivel de crestere echivalent ar duce la un nivel de crestere a accizelor de 28% si ar fi greu de suportat de populatie, plus ca ar avea si efect asupra inflatiei”, a mai spus Pogea, citat de NewsIn.

intrebat fiind daca ar putea defalca majorarea accizelor pentru aprilie si septembrie, Pogea a raspuns ca este o posibilitate, dar ca decizia va fi luata in urma „discutiilor cu partenerii”.

Accizele pe 2010 se vor calcula la cursul de schimb anuntat de Banca Centrala Europeana (BCE) pe 1 octombrie 2009, respectiv 4,2688 lei/euro, mai mare cu 14,2% fata de cursul din urma cu un an, de 3,7364 lei/euro, folosit la calculul accizelor aferente acestui an.

Accizele la benzina fara plumb, pacura comerciala, gazul natural folosit in scop necomercial si electricitate ar urma sa creasca in 2010, conform Ordonantei de urgenta ce modifica Codul Fiscal, intrata in vigoare de la 1 aprilie 2009.

Astfel, din 2010 acciza la benzina fara plumb va creste cu 16 euro pe tona, pana la 452 euro/tona, precum si de la 335,72 euro pana la 348,04 euro pentru 1.000 de litri de benzina fara plumb.

Acciza la motorina va creste, tot din 2010, de la 336 euro/tona la 347 euro/tona, respectiv de la 283,920 euro/1.000 litri la 293,215 euro/1.000 litri.

Acciza pentru pacura folosita in scop comercial urca de la 14,40 euro/1.000 kg la 15,00 euro/1.000 kg. La pacura folosita in scop necomercial acciza stagneaza la 15,00 euro/1.000 kg.

Si la gazul natural folosit in scop necomercial va creste acciza, respectiv de la 0,27 euro/GJ la 0,32 euro/GJ.

Acciza la electricitatea utilizata in scop comercial creste de la 0,42 euro/MWh la 0,50 euro/MWh, iar pentru electricitatea folosita in scop necomercial acciza ajunge la 1 euro/MWh de la 0,84 euro/MWh.

Din 2010, acciza la tutun va creste la 74 euro pe mia de tigarete.

Patrick Gelin pleaca de la conducerea BRD

Actionarii celei de-a doua banci de pe piata romaneasca, BRD, controlata de grupul francez Societe Generale, sunt convocati in AGA pe 14 decembrie pentru a alege un nou administrator in locul actualului presedinte, Patrick Gelin, candidatul propus fiind Guy Marie Charles Poupet.

„Adunarea Generala va avea pe ordinea de zi alegerea unui nou administrator in locul domnului Patrick Gelin, incepand cu data de 1 ianuarie 2010. Candidatul propus aprobarii Adunarii Generale este domnul Guy Marie Charles Poupet”, se spune in comunicatul publicat miercuri dimineata pe pagina de internet a Bursei de Valori Bucuresti.
Potrivit bancii, Patrick Gelin a renuntat la mandatul demembru in consiliul de administratie si la functia de presedinte-director general al BRD-SocGen „ca urmare a deciziei personale, in deplin acord cu conducerea grupului Société Générale, de a se retrage din activitatea profesionala”, dupa o cariera de 40 de ani de cariera in cadrul SocGen.

Decizia de convocare a AGA a fost luata de consiliul de administratie intr-o sedinta ce a avut loc marti, 10 noiembrie.

BRD-SocGen a obtinut, in primele noua luni ale anului, un profit net de 660 milioane lei (156 milioane euro), in scadere cu 19% fata de intervalul similar din 2008, in conditiile cresterii provizioanelor de aproape trei ori, la 673 milioane lei (159 milioane euro).

Activele bancii ajunsesera la 47,9 miliarde lei (11,4 miliarde euro) la 30 septembrie 2009, in crestere cu 7,6% fata de activele de la 30 septembrie 2008, cand se situau la 44,5 miliarde lei, dar in scadere cu 2,7% fata de finalul lui 2008.

Anunțuri

%d blogeri au apreciat asta: