Stiri economice 18.11.2009

Udrea: Reluarea creşterii economice în 2010 va avea un efect imediat în turism

Reluarea creşterii economice, în trimestrul al doilea al anului viitor, va avea un efect favorabil imediat asupra turismului, a declarat, miercuri, ministrul interimar de profil, Elena Udrea, la un seminar pe tema turismului.

Autorităţile se aşteaptă ca economia să revină pe creştere în al doilea trimestru din 2010, după o scădere economică de aproape 8% în acest an.

Poliţele RCA, emise numai în sistem electronic din 2010

Poliţele auto obligatorii de răspundere civilă auto (RCA) vor fi emise, începând cu 1 ianuarie 2010, numai în sistem electronic, a declarat, miercuri, preşedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor (CSA), Angela Toncescu.

„Considerăm că măsura va conduce la diminuarea erorilor umane de completare a poliţelor RCA şi implicit la creşterea acurateţei bazei de date”, a spus Toncescu.

Ea a adăugat că, din discuţiile cu asigurătorii, aceştia sunt pregătiţi să emită poliţele RCA în sistem informatic.

„Pe această piaţă sunt prezenţi jucători mari, cu acţionariat străin, care au înţeles să investească în echipamente IT capabile să gestioneze emiterea în sistem electronic a poliţelor RCA”, a spus şeful CSA.

În 2008, subscrierile din asigurări RCA au însumat 1,84 miliarde de lei, ponderea în total asigurări generale ridicându-se la 26,09%.

Asigurările generale au totalizat 7,07 miliarde de lei la finele anului trecut.

Parcul auto naţional depăşeşte patru milioane de unităţi.

H&M vrea să intre pe piaţa românească

Mai mulţi reprezentanţi ai companiei H&M (Hennes& Mauritz), unul dintre cei mai mari retaileri de îmbrăcăminte la nivel mondial şi printre cei mai populari pe segmentul mediu, au întâlniri în aceste zile în Bucureşti şi în alte oraşe din ţară cu proprietarii de centre comerciale pentru strângerea de informaţii privind o posibilă intrare pe piaţa locală de profil, informează Ziarul Financiar.

„Reprezentanţii H&M strâng informaţii privind nivelul chiriilor, vânzările din centre comerciale şi spaţiile disponibile „, au declarat pentru ZF surse din piaţa imobiliară.

BNR nu vrea adoptarea euro înainte de 2015

Adoptarea mai rapidă a euro ca monedă a României ar reduce costurile tranzacţiilor, ar elimina riscul de curs de schimb, ar preveni relaxarea politicilor fiscale şi salariale şi ar stimula implementarea la timp a reformelor structurale, însă aceste argumente nu sunt suficiente în opinia BNR, conform unei evaluări prezentate la Viena de viceguvernatorul Cristian Popa, citat de „Ziarul Financiar”.

El a invocat o listă mai lungă de considerente împotriva introducerii rapide a euro: pierderea flexibilităţii dobânzii şi a cursului lasă posibilitatea ca ajustarea unor dezechilibre macroeconomice să se facă pe seama creşterii şomajului sau a producţiei, sincronizarea slabă a ciclurilor economice din România şi din zona euro ar lăsa economia expusă riscurilor asimetrice, precum şi dificultatea stabilirii în devans a parităţii la care să se facă trecerea la euro.

Proprietarii de birouri amenajează gratuit spaţiile, pentru a atrage chiriaşi

„Primele luni de toamnă au adus un interes sporit pentru relocări. Există câteva motive principale care au impulsionat deciziile companiilor. Scăderea chiriilor este principalul factor. Nivelul scăzut al cererii, împreună cu suprafeţele mari oferite spre închiriere de către proprietari, dar şi de companii care doresc să subînchirieze o parte din spaţiile pe care le au deja, au determinat scăderea chiriilor cu 15-20% încă din prima jumătate a lui 2009”, se arată într-un comunicat al companiei de servicii imobiliare.

Avantajul pe care o companie îl poate obţine prin scăderea chiriilor poate fi însă contrabalansat de celelalte costuri implicate de mutare.

„Proprietarii au devenit mai generoşi în a-i motiva pe chiriaşi să se mute. Sunt dispuşi acum să ofere stimulente importante, precum amenajarea gratuită a spaţiului. De asemenea, termenele de închiriere mai scurte, chirii reduse pentru primii ani sau luni cu chirie gratuită sunt alte modalităţi de a impulsiona relocarea”, a declarat, în comunicat, Maria Florea, senior broker în cadrul diviziei de birouri Colliers International.

Datele Colliers arată că într-un imobil de clasa A din centrul Capitalei chiria s-a redus de la o medie de 22-25 euro/mp/lună la 20 de euro/mp/lună, astfel că o companie care ar închiria în prezent spaţii de birouri ar face economii anuale de până la 60.000 euro din bugetul de cheltuieli operaţionale.

În zonele semi-centrale, chiria este acum de 16-18 euro/mp/lună, faţă de 18-20 euro/mp/lună anul trecut, ceea ce reprezintă economii de circa 24.000 de euro pe an.

Alegerea unui spaţiu de birouri într-o zonă periferică implică în prezent un cost de 12-14 euro/mp/lună comparativ cu 14-16 euro/mp/lună în 2008, ceea ce duce la o economie de 24.000 de euro anual.

La chirii se adaugă costul serviciilor – parcare, pază, curăţenie – care s-au menţinut în medie la 2,5-5 euro/mp/lună, în funcţie de locaţie şi de calitatea clădirii.

Preţurile medii prezentate sunt cele cerute de dezvoltatori, în urma negocierilor scăderea reală fiind chiar mai mare, se precizează în comunicat.

Gradul de neocupare al spaţiilor de birouri a crescut în acest an până la 14%, ca urmare a scăderii cererii, potrivit datelor raportate anterior de consultanţii imobiliari. Stocul de spaţii de birouri din Bucureşti depăşeşte 1,3 milioane de metri pătraţi.

Două bănci străine au retras capitaluri de două miliarde euro din România

Două bănci străine au retras recent, temporar, capitaluri de două miliarde de euro din piaţa românească, în absenţa posibilităţilor de a investi în plasamente în valută cu scadenţa pe termen scurt, au declarat pentru MEDIAFAX surse din BNR. „Băncile-mamă nu şi-au redus expunerea pe România, însă nu au intrumente în care să investească pe termen scurt. Pe măsură ce apar oportunităţi, băncile-mamă le fructifică. Toate băncile străine fac acest lucru, este vorba de managementul contului curent”, au declarat surse citate, care nu au dorit să facă public numele băncilor.

Consiliul de Administraţie al BNR a decis luni să reducă nivelul ratei rezervelor minime obligatorii constituite de bănci la pasivele în valută cu scadenţă sub doi ani de la 30% la 25%, pentru susţinerea finanţării sectorului guvernamental de pe piaţa internă, în condiţiile amânării tranşelor din împrumutul extern.

„BNR a eilberat circa 1,3 miliarde de euro prin reducerea RMO la valută, iar banii vor fi folosiţi cel mai probabil pentru lansarea de titluri de stat în euro. Cele două bănci care au făcut plasamentele la băncile-mamă primesc o dobândă de 0,25%. De ce să-şi ţină banii acolo la o astfel de dobândă, când pot să primească 5-6% din cumpărarea titlurilor de stat? Cel mai probabil, cele două bănci vor aduce din nou banii în ţară dacă Ministerul Finanţelor se va împrumuta în valută„, au mai spus sursele.

Ministerul Finanţelor a atras la licitaţia de titluri de stat în valută pe trei ani organizată la începutul lunii noiembrie 790 de milioane de euro, aproape dublu faţă de valoarea programată, la un randament maxim de 5,25% pe an.

Serviciul de informaţii privind abonaţii, disponibil prin apelarea numărului 118800

Compania InfoClick, în asociere cu Newsphone Hellas (Grecia), a lansat, la 31 octombrie, registrul abonaţilor şi serviciul de informaţii privind abonaţii, disponibile non-stop, prin apelarea numărului naţional scurt 118800.

„Pentru prima oară, românii au acces la un serviciu universal al abonaţilor de telefonie prin apelarea numărului naţional scurt 118800, care oferă datele actualizate ale abonaţilor persoane fizice, companii şi instituţii publice, 24 de ore pe zi, 7 zile pe săptămână. În plus, la cerere, aceştia pot beneficia gratuit de suport pentru identificarea unor informaţii suplimentare despre numerele solicitate”, a declarat, marţi, directorul general al InfoClick, Kostas Papadopoulos.

Registrul abonaţilor cuprinde cea mai extinsă bază de date din România, incluzând detaliile de contact ale utilizatorilor privaţi şi ale companiilor (inclusiv utilizatorii de cartele preplătite), care acceptă acest lucru.

Datele abonaţilor includ numere de telefon, din reţeaua naţională fixă sau mobilă, numere de fax şi alte detalii de identificare, precum adresa poştală.

Registrul abonaţilor este disponibil şi în format electronic pe http://www.118800.com.ro.

Numărul naţional scurt 118800 este un număr scurt pentru servicii de informaţii, armonizat la nivel european conform legislaţiei şi planului naţional de numerotaţie din România.

El a adăugat că, în viitorul apropiat, InfoClick va introduce noi servicii cu valoare adăugată.

Prezent la eveniment, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), Cătălin Marinescu, a afirmat că, în orice moment, cetăţenii pot să îşi verifice datele din registrul complet al abonaţilor de telefonie, să solicite rectificarea, eliminarea sau introducerea datelor lor de contact în registrul abonaţilor în mod gratuit.

„Mai mult, sfătuiesc toţi utilizatorii reţelelor de telefonie, fie ele mobile sau fixe, abonaţi sau utilizatori de cartele preplătite, să îşi întrebe furnizorul despre acest registru şi despre situaţia lor. Ar trebui să fie interesate în primul rând companiile, pentru că acum au la dispoziţie un instrument eficace şi gratuit prin intermediul căruia pot fi găsite de clienţi sau parteneri de afaceri”, a spus Marinescu.

Societatea Infoclick a fost înfiinţată în 2008 cu scopul de a activa pe piaţa de informaţii telefonice privind abonaţii.

În iunie 2009, în urma analizei ofertelor depuse în cadrul a două proceduri de licitaţie pentru punerea la dispoziţia utilizatorilor a unui serviciu de informaţii privind abonaţii şi a unui registru al abonaţilor, InfoClick a fost desemnată de ANCOM ca furnizor de serviciu universal în România.

Înfiinţată în Grecia în 1995, Newsphone Hellas dezvoltă şi furnizează servicii cu valoare adăugată care se adresează atât consumatorului final cât şi companiilor, disponibile prin majoritatea canalelor de comunicare precum voce, SMS, MMS, e-Commerce, WAP şi altele.

Comisia Europeana a luat masuri impotriva a peste 70% dintre site-urile care comercializau tonuri de apel

70% din site-urile internet anchetate pentru comercializarea frauduloasa de tonuri de apel, fonduri de ecran si alte servicii de telefonie mobila au fost corectate sau inchise, ca urmare a unei proceduri disciplinare comunitare de 18 luni in materie de consum, realizata de cele 27 de state membre, de Norvegia si de Islanda, potrivit unui comunicat de presa al Comisiei Europene, publicat marti. Incepand cu luna iunie 2008, cand au avut loc primele verificari, 301 site-uri internet au fost anchetate de catre autoritatile nationale insarcinate cu aplicarea legislatiei, datorita unor incalcari grave ale legislatiei UE in materie de protectie a consumatorilor.

70% din cele 301 de cazuri anchetate au fost solutionate la ora actuala.

52%, si anume, 159 site-uri internet au fost corectate, iar 17%, adica 54 de site-uri internet, au fost inchise.

Cele trei probleme principale au fost urmatoarele: preturi neclare (de exemplu, informatia lipsea sau era incompleta); absenta unor informatii comerciale complete; si publicitatea inselatoare, in special, cea pentru tonuri de apel „gratuite”, atunci cand, in realitate, consumatorul este obligat sa plateasca un abonament. In urma unei operatiuni de verificare minutioasa, in Italia, in februarie si in mai, autoritatile insarcinate cu aplicarea legislatiei au aplicat amenzi considerabile, de aproximativ 2 milioane de euro, unui numar de 9 societati importante care au fost gasite in infractiune fata de lege.

„Aceasta ancheta desfasurata in ansamblul UE constituie un raspuns direct la sutele de plangeri din partea parintilor si a consumatorilor din numeroase tari ale UE. Tinerii nu trebuie sa fie victimele unor escrocherii precum publicitatea inselatoare care ii ademeneste catre subscrierea unor abonamente pentru tonuri de apel pe care le credeau gratuite. Iar parintii nu trebuie sa descopere surprize neplacute in factura telefonica, atunci cand copiii lor s-au abonat, in mod intamplator, la un serviciu nedorit. Aceste rezultate arata ca o cooperare pentru aplicarea legii la scara europeana poate constitui o diferenta enorma pentru curatarea unei piete destinate consumatorilor. Acest tip de actiuni represive comune este cel pe care va trebui sa se concentreze in viitor politica comunitara in materie de consum”, a declarat Comisarul european pentru protectia consumatorilor, Meglena Kuneva.

„Pentru autoritatea italiana a concurentei, aceasta masura represiva a permis sa se obtina rezultate importante in interesul consumatorilor care realizeaza tranzactii online si transfrontaliere. Aceste rezultate reprezinta o etapa importanta catre o protectie mai eficace a consumatorilor europeni si o politica europeana de protectie a consumatorilor mai integrata”, a adaugat Directorul general al Directiei pentru Protectia Consumatorilor al autoritatii italiene antitrust, Paolo Sab.

Potrivit informatiilor Comisiei, europenii detin peste 495 de milioane de telefoane mobile. “Se estimeaza ca numai tonurile de apel au insemnat, in 2007, 29% din intreaga piata europeana a „continutului mobil” (cu aproximativ 10% mai mult decat in 2006). Se estimeaza ca valoarea vanzarilor de tonuri de apel in Europa in 2007 se ridica la 691 de milioane de euro”, se arata in comunicatul de presa.

Rezultatele operatiunii de verificare minutioasa din 2008 privind tonurile de apel pentru telefoane mobile

Datele furnizate de CE, arata ca “in randul celor 301 de site-uri controlate, 70% dintre probleme au fost solutionate. Astfel, 159 dintre ele (52%) au fost corectate, iar 54 dintre ele, reprezentand 17%, au fost inchise .

“Mai mult de jumatate dintre aceste site-uri internet erau destinate in mod specific copiilor (54%, adica 163 de site-uri internet), folosind personaje de desene animate pentru copii sau personaje celebre din domeniul televiziunii sau necesitau acordul parintilor”, arata aceeasi sursa.

Multe site-uri internet prezentau numeroase nereguli, principalele probleme fiind:

– 41% dintre toate site-urile internet verificate prezentau nereguli legate de informatiile cu privire la pretul ofertei (124 de site-uri internet din 301). Pe numeroase site-uri internet informatiile cu privire la preturi erau incomplete sau nu figurau deloc – pana cand consumatorul le regasea in factura sa telefonica. In special, in cazul unui abonament, termenul de abonament nu era indicat in mod clar sau durata abonamentului era neclara.
– Pe 75% dintre site-urile internet verificate lipsea o parte din informatiile necesare pentru contactarea comerciantului – numele comerciantului, adresa geografica sau detaliile de contact nu erau complete (225 de site-uri internet din 301). Aceasta contravine legislatiei UE (directiva privind comertul electronic si vanzarea la distanta MEMO/09/505 ) care cere sa fie afisate informatiile privind furnizorul de servicii, inclusiv adresa sa de e-mail.
– 35% din site-urile internet controlate prezentau informatiile in mod inselator (105 din 301). Informatiile referitoare la contract erau disponibile pe site dar figurau cu caractere minuscule sau erau greu de gasit. In 28% din cazurile de informatii inselatoare , clientii erau indusi in eroare de asa-zisa gratuitate a serviciilor si descopereau mai tarziu existenta unor taxe sau a unui contract care ii angaja.

Efectele forfetarului si ale crizei economice: Peste 120.000 de firme suspendate, in 2009

Ultimele date ale Oficiului National al Registrului Comertului arata ca peste 120.000 de firme si-au suspendat activitatea, in primele 10 luni ale anului.

  • Suspendari de activitate, pe judete, in perioada ianuarie – octombrie 2008 comparativ cu ianuarie – octombrie 2009:

Comparativ cu anul 2008, cand s-a inregistrat un numar de 10123 de suspendari la nivelul intregii tari, in anul curent s-au inregistrat 120509, reprezentand o crestere de 1090,45 %.

  • Dizolvari voluntare, pe judete, in perioada ianuarie-octombrie 2008 – ianuarie-octombrie 2009:

Comparativ cu anul 2008 cand s-a inregistrat un numar de 2983 la nivelul intregii tari, in anul curent s-au inregistrat 16239, reprezentand o crestere de 444,38 %.

  1. Radieri voluntare, pe judete, in perioada ianuarie-octombrie 2008 – ianuarie-octombrie 2009:

Comparativ cu anul 2008 cand s-a inregistrat un numar de 13295 la nivelul intregii tari, in anul curent s-au inregistrat 35767, reprezentand o crestere de 169 %.

Singura explicatie a cresterii numarului de cereri de suspendare a activitatii, de radiere si dizolvare este introducerea impozitului pe profit minim, intre 2.200 de lei si 43.000 de lei, determinat in functie de veniturile societatilor comerciale.

Potrivit normelor de aplicare, introduse prin Hotararea Guvernului nr. 488/2009, prevederile referitoare la impozitul minim nu se aplica societatilor in inactivitate temporara inscrisa in registrul comertului, conform prevederilor art. 237 din Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

In plus, nu intra sub incidenta impozitului minim societatile care la data de 1 mai 2009 se aflau in inactivitate temporara si aceasta inceteaza in cursul anului 2009, pentru perioada aferenta de la incetarea inactivitatii pana la 31 decembrie 2009.

Doar 13% din achiziitile publice din Romania sunt realizate prin SEAP

Sistemul electronic de achizitii publice (SEAP) a fost utilizat in anul 2009 pentru 13% din totalul procedurilor de achizitie publica din Romania, in conditiile in care pentru anul 2010 procentul urmarit este de 25% , se precizeaza intr-un comunicat emis recent, de Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale.

SEAP asigura mijloace electronice a procedurilor de atribuire a contractelor de achizitie publica si functioneaza in conformitate cu prevederile Ordonantei de Urgenta nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii. Conform Hotararii nr. 198 din 27 februarie 2008, a fost prevazuta obligativitatea oricarei autoritati contractante de a utiliza mijloacele electronice pentru aplicarea procedurilor de atribuire si pentru realizarea achizitiilor directe, fara a fi prevazute sanctiuni de nerespectare a acestei obligativitati.

Astfel , desi procentul estimat ca tinta pentru anul 2008 a fost de cel putin 20% nu s-a reusit decat atingerea unui procent de 2,25 din valoarea totala a achizitiilor publice prin utilizarea mijloacelor electronice.

In consecinta, in aprilie 2009, a fost adoptata Hotararea Guvernului 370/2009 pentru modificarea si completarea Normelor de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de achizitie publica prin mijloace electronice, prin care s-au introdus contraventii in cazul nerespectarii, de catre autoritatile contractante, a obligatiei de a utiliza mijloacele electronice pentru realizarea procentului de 20% din valoarea totala a achizitiilor publice anuale. Nerespectarea acestei obligatii se sanctioneaza cu amenda cuprinsa intre 10.000 lei si 35.000 lei.

In aceste conditii, de la inceputul anului 2009 au fost initiate un numar de peste 55 de mii de proceduri de achizitie publica din care, online, peste 19 mii. Astfel s-a inregistrat un procent de aproximativ 13% din valoarea totala a achizitiilor publice realizate prin mijloace electronice, adica o crestere reala de 577%.

Procentul urmarit pentru anul 2010 este de 25% din valoarea totala a achizitiilor publice anuale prin utilizarea mijloacelor electronice iar pentru anul 2013 este avut in vedere un procent de 40%.

In privinta beneficiilor SEAP, statisticile existente dovedesc potentialul unor economii de pana la 80% din toate costurile aferete tranzactiilor, la furnizor si cumparator. Mai mult, achizitiile electronice faciliteaza accesul intreprinderilor mici si mijlocii, care pot lua parte mai usor la proceduri de achizitie publica pe cale electronica, aceste structuri fiind deosebit de importante in masura in care reprezinta aproximativ 90% din societati cu aproximativ 60% din angajati, adauga comunicatul.

Anunțuri

%d blogeri au apreciat asta: