Stiri economice 20.11.2009

SURSE: avocatnet.ro, mediafax.ro

 

Euro va cobori sub pragul de 4 lei la finele anului viitor

Cursul valutar se va situa la finele acestui an la 4,33 lei/euro, dar va cobori la 3,97 lei/euro la sfarsitul anului viitor, in conditiile in care rata medie se va reduce doar usor, de la 4,29 la 4,27 lei/euro, potrivit raportului Economist Intelligence Unit (EIU) din luna noiembrie.

Analistii EIU estimeaza pentru 2011 un curs valutar de 3,97 lei/euro, similar celui prognozat pentru finele anului viitor, si o rata medie de schimb de 4,12 lei/euro.

EIU previzioneaza ca moneda nationala se va aprecia si fata de dolar, de la 2,93 lei/dolar la finele acestui an la 2,87 in decembrie 2010 si 2,82 lei/dolar in 2011.

Cursul mediu de schimb leu/dolar va scadea constant in urmatorii ani, de la 3,07 lei/dolar in 2009 la 3 lei/dolar anul viitor si la 2,95 lei/dolar in 2011.

Potrivit analistilor EIU, rata inflatiei va scadea la 3,8% la finele anului viitor si la 3,3% in 2011, dar principale riscuri pentru aceasta estimare sunt legate de cursul valutar si de posibilitatea majorarii TVA-ului in 2010.

„Leul s-a apreciat fata de euro si dolar inainte de criza politica din a doua jumatate a anului 2009, dar s-a depreciat ulterior spre 4,3 lei/euro. Leul se va confrunta cu presiuni suplimentare daca criza politica se va prelungi si daca Guvernul nu reuseste sa controleze cheltuielile publice in trimestrul al patrulea. BNR a anuntat ca interventiile pe piata valutara vor fi prudente, ceea ce ar putea rezulta intr-o volatilitate mai mare”, se spune in raport.

In opinia expertilor EIU, atingerea tintelor de inflatie stabilite de BNR pentru 2009 si 2010 va depinde intr-o mare masura de traiectoria leului in aceasta perioada.

Analistii institutiei considera ca o corectie a leului, vazut o perioada lunga de timp ca fiind supraapreciat, era de dorit, avand in vedere temerile privind competitivitatea.

„Totusi, bazandu-ne pe estimarile privind rata de echilibru, este posibil ca leul sa fie in continuare supraevaluat in mod semnificativ. Posibilele probleme de competitivitate a Romaniei sunt legate de faptul ca alte valute din regiune s-au depreciat substantial in acest an”, se mai arata in raport.

EIU noteaza ca leul a scazut la un minim istoric de 4,3 lei pe euro in luna februarie 2009, in pofida interventiilor BNR, dar s-a apreciat dupa ce Romania a anuntat un acord de finantare cu FMI, UE si alte institutii financiare internationale, in suma de aproape 20 miliarde de euro.

EIU considera ca deficitul de cont curent va urca de la 5% din PIB in 2009 la 5,04% anul viitor, pentru ca in 2011 sa revina la nivelul din 2009.

Totodata, EIU se asteapta la o revenire modesta a cresterii economice in 2010, de 1%, dupa o contractie estimata la 7,6% in acest an. :entru 2011, analistii institutiei prevad un avans al :IB de 4%.

„Exista inca riscuri ca recesiunea economica sa fie mai adanca si mai prelungita decat scenariul nostru de baza, in special daca masuri suplimentare de austeritate sunt cerute in 2010 si 2011 pentru reducerea deficitului bugetar in limita obiectivelor UE”, se mentioneaza in raportul EIU.

Metrorex va despagubi posesorii de abonamente la metrou

Metrorex va acorda despagubiri de 0,8 lei pentru fiecare zi de greva posesorilor de abonamente de calatorie, a declarat, joi, directorul comercial al companiei, Tiberiu Moldovan.

Compensatiile sunt destinate posesorilor de abonamente si carduri Activ, nu si persoanelor care au cartele individuale.

Posesorii de carduri Activ pot beneficia de despagubiri doar daca prezinta chitanta primita la incarcarea cardului.

„Calatorii se pot duce cu abonamentele la orice casierie si pot fie sa primeasca banii pentru cele doua zile sau sa plateasca mai putin in momentul cand cumpara un nou abonament. Cei cu carduri Activ vor fi despagubiti doar daca prezinta chitanta, pentru ca ne trebuie documentele prin care sa justificam plata despagubirilor”, a afirmat Moldovan.

El a precizat ca Metrorex a primit 960 de e-mail-uri de la calatori prin care acestia se interesau de modalitatile de acordare a despagubirilor.

Angajatii de la metrou au intrat marti in greva generala, cerand majorarea salariile. Tribunalul Bucuresti a decis miercuri ca protestul este nelegal si a dispus incetarea grevei.

Boc: Fermierii vor primi in aceasta saptamana 30% din banii de subventii

El a afirmat ca sunt unele intarzieri la plata subventiei pe suprafata si ca a dispus masuri pentru remedierea situatiei.

Totodata, premierul a spus ca va primi zilnic rapoarte din teren in legatura cu subventiile.

„Pana la finele saptamanii toti banii care vin de la Guvern, cei 30%, vor intra in conturile fermierilor”, a spus Boc.

Declaratiile au fost facute la un restaurant din Bucuresti, unde se sarbatoreste aniversarea a 30 de ani de la inaugurarea metroului.

Liderii de sindicat de la Metrorex l-au intampinat cu huiduieli pe Boc la intrarea acestuia in restaurant, iar seful Executivului le-a transmis acestora ca justitia si bucurestenii le-au dat o lectie.

Boc a tinut un scurt discurs, a primit o insigna si o carte despre metrou, a dat doua autografe pe carti si a plecat.

Boc a convocat pentru joi, la Palatul Victoria, conducerea APIA, pentru a prezenta motivul intarzierilor la plata subventiilor pentru fermieri, aratand ca Guvernul a primit numeroase sesizari din teritoriu conform carora banii nu au fost alocati crescatorilor de animale.

Rompetrol: Pretul carburantilor din Romania va creste anul viitor cu 5-7%

Preturile la pompa ale carburantilor pe piata de profil romaneasca ar putea creste in 2010 cu 5-7%, la o medie de 4,2 lei pe litru, pe fondul majorarii accizelor si daca nivelul mediu al barilului de titei va ajunge la 80 dolari, potrivit Rompetrol Downstream, divizia de distributie a Rompetrol.

„Factorii externi, pe care nu-i putem controla, si care au o influenta majora in stabilirea pretului la pompa sunt cursul valutar, nivelul accizelor si cotatiile barilului de titei. Ce putem noi controla sunt cheltuielile de logistica si cele operationale. Suntem focusati pe reducerea acestor din urma cheltuieli”, a declarat agentiei MEDIAFAX directorul comercial al Rompetrol Downstream, Iulian Antonache.

Pentru 2010, Rompetrol Downstream estimeaza un pret mediu al barilului de 80 dolari, iar compania ia in calcul un curs de 3-3,1 lei pe dolar, respectiv 4,2-4,3 lei pe euro.

Anul trecut, pretul mediul al titeiului a fost de aproape 100 de dolari pe baril, iar joi era putin sub 80 de dolari pe baril.

Potrivit sursei citate, accizele pentru carburanti vor creste cu 18%, din care 4% va reprezenta modificarea nivelului acestora in euro, iar restul diferenta dintre cursul valutar stabilit pentru 2010 si cel din 2009, de la 3,7364 lei/euro in acest an la 4,2688 lei/euro.

Din 1 ianuarie 2010 acciza la benzina va creste de la 436 euro pe tona la 452 euro pe tona, iar pentru motorina va urca de la 336 euro pe tona la 347 euro pe tona„, a spus Antonache.

El a adaugat ca 45% din pretul la pompa al carburantilor este reprezentat de taxe si accize. In cazul benzinei, acciza reprezinta 36% din pret, respectiv 27% in cazul motorinei.

Ministerul Finantelor: Majorarile de taxe ar fi o mare greseala

Mentinerea TVA si a cotei unice in 2009 a fost un efort pentru statul roman, dar majorarile taxelor ar fi „o mare greseala”, intrucat s-ar dovedi politici prociclice, a declarat, joi, secretarul de stat in Ministerul Finantelor Gratiela Iordache.

„Aceasta criza se poate dovedi o oportunitate pentru a reforma puternic, din punct de vedere economic si financiar, statul roman si finantele statului roman. Multe dintre cheltuielile statului roman, in special cele cu pensiile si salariile, sunt, in mod cronic, ridicate in Romania fata de ce ne permitem, fiind aproape dublu, ca pondere in PIB, fata de cat sunt in alte state ale UE. Aceasta criza ne poate da oportunitatea de a transforma statul dintr-o frana intr-un factor care sa contribuie la cresterea eocnomica a Romaniei. Trebuie sa invatam din aceste lectii ale trecutului, pentru a evita politicile prociclice. Majorarile de taxe ar fi o mare greseala, pentru ca s-ar dovedi ca sunt politici prociclice si nu trebuie sa repetam greselile trecutului”, a afirmat Iordache, la o conferinta organizata de Institutul European din Romania si Comisia Europeana.

Totodata, Iordache a spus ca pastrarea cotelor unice s-a produs in conditiile unor deficite ridicate si ale unor majorari in statele din regiune.

Ea a precizat ca prima reactie a autoritatilor romane la manifestarea crizei actuale a fost incheierea acordului cu institutiile financiare internationale si ca, pe langa finantarea pe care acesta o presupune, sunt importante si conditionalitatile de la baza acordului, care sunt reperele oricarei strategii de dezvoltare ulteriora.

Iordache a mai tinut sa sublinieze ca in Romania, in ciuda turbulentelor politice, exista stabilitate si garantii de dezvoltare economica in viitor, precum si oportunitati in agricultura, turism, protectia mediului, in surse noi de energie regenerabila.

Pe de alta parte, oficialul MFP a aratat ca una dintre provocarile majore cu care s-a confruntat statul a fost majorarea ratei somajului.

Exista posibilitatea ca rata somajului sa mai creasca usor pana la finele acestui an. Romania a tinut si a reusit sa ajunga la una dintre cele mai reduse rate ale somajului din UE. Este unul dintre eforturile majore pe care le-a facut”, a mai spus Iordache.

In ceea ce priveste anul viitor oficialul MFP a aratat ca reducerea cheltuielilor publice va fi cheia, intr-o proportie mult mai mare decat s-a reusit pana in prezent.

„Numai asa putem crea acest spatiu pentru investitii, care sunt importante. Anul 2010 nu poate fi un an nici pentru reducerea taxelor, pentru ca nu ne putem permite, dar nici pentru cresterea acestora, care ar reprezenta o politica prociclica„, a afirmat Iordache.

Ea mai aratat ca o alta cheie pentru anul 2010 va fi asorbtia fondurilor europene.

CJCE: Pasagerii zborurilor intarziate pot avea dreptul la compensatie

Atunci cand ajung la destinatia lor finala cu trei ore sau mai mult dupa ora de sosire prevazuta, acestia pot, asemanator pasagerilor zborurilor anulate, sa solicite companiei aeriene plata unei compensatii forfetare, cu exceptia cazului in care intarzierea este cauzata de imprejurari exceptionale, potrivit unei decizii a Curtii de Justitie a Comunitatilor Europene, prountata joi.

In hotararea sa, Curtea de Justitie precizeaza drepturile de care dispun pasagerii zborurilor intarziate in raport cu compania aeriana in temeiul regulamentului comunitar referitor la compensarea si asistenta pasagerilor aerieni.

Acest regulament prevede ca, in cazul anularii unui zbor, pasagerii pot primi o compensatie forfetara al carei cuantum este cuprins intre 250 si 600 euro. In schimb, regulamentul nu prevede in mod expres ca pasagerii zborurilor intarziate beneficiaza, de asemenea, de un astfel de drept.

Prin hotararea de joi, Curtea raspunde la mai multe intrebari care i-au fost adresate de Bundesgerichtshof (Germania) si de Handelsgericht Wien (Austria).

Aceste instante nationale trebuie sa se pronunte asupra unor actiuni prin care anumiti pasageri solicita obligarea companiei aeriene Condor si, respectiv, a companiei aeriene Air France la plata compensatiei prevazute de regulament pentru cazul anularii zborurilor, pentru motivul ca aceste companii i-au transportat la aeroportul de destinatie cu intarzieri de 25 si, respectiv, de 22 de ore fata de ora de sosire prevazuta.

Mai intai, Curtea precizeaza ca durata, chiar indelungata, a intarzierii nu este suficienta pentru ca zborul sa poata fi considerat anulat. Un zbor intarziat, indiferent de durata intarzierii, nu poate fi considerat anulat atunci cand, cu exceptia orei de plecare, raman neschimbate toate celelalte elemente ale zborului astfel cum au fost programate initial, printre care in special itinerarul (punctele 30-34). In schimb, in cazul in care compania aeriana asigura, dupa ora de plecare prevazuta, transportul pasagerilor cu un zbor alternativ, cu alte cuvinte cu un zbor care a fost programat independent de cel pentru care pasagerii isi efectuasera rezervarile, zborul poate, in principiu, sa fie considerat anulat (punctele 35 si 36). Pentru aceasta calificare, nu sunt determinante indicatiile de pe panoul de afisaj din aeroport sau informatiile date de personal, imprejurarea ca pasagerii isi recupereaza bagajele sau obtin carti de imbarcare noi ori modificarea componentei grupului de pasageri.

Apoi, in ceea ce priveste dreptul la compensatie, prevazut de regulament in favoarea pasagerilor al caror zbor a fost anulat, Curtea constata ca pasagerii zborurilor intarziate suporta un prejudiciu similar care consta intr-o pierdere de timp si se gasesc astfel intr-o situatie comparabila.

Astfel, pasagerii unui zbor anulat au dreptul la compensatie chiar si atunci cand sunt redirectionati de compania aeriana cu un alt zbor daca pierd trei ore sau mai mult fata de durata prevazuta initial 1 Regulamentul (CE) nr. 261/2004 de stabilire a unor norme comune in materie de compensare si de asistenta a pasagerilor in eventualitatea refuzului la imbarcare si anularii sau intarzierii prelungite a zborurilor .

Nu ar fi justificat ca pasagerii zborurilor intarziate sa fie tratati in mod diferit atunci cand ajung la destinatia lor finala cu trei ore sau mai mult dupa ora de sosire prevazuta initial.

In sfarsit, Curtea arata ca o asemenea intarziere nu da nastere unui drept la compensatie in cazul in care compania aeriana poate face dovada ca intarzierea a fost cauzata de imprejurari exceptionale care scapa de sub controlul efectiv al companiei aeriene si care nu au putut fi evitate in pofida adoptarii tuturor masurilor posibile. In aceasta privinta, Curtea aminteste ca o problema tehnica survenita la o aeronava nu poate fi considerata o imprejurare exceptionala decat in cazul in care aceasta problema este urmarea unor evenimente care, prin natura sau prin originea lor, nu sunt inerente exercitarii normale a activitatii companiei aeriene vizate si scapa de sub controlul efectiv al acesteia.

Consiliul Concurentei investigheaza preluarea Ozone de catre Advent

Consiliul Concurentei a declansat din oficiu o investigatie privind posibila punere in practica a operatiunii de concentrare economica prin care grupul Advent a preluat unele active ale Ozone Laboratories si unor afiliati ai acesteia inainte de obtinerea autorizariii Consiliului Concurentei.

In cadrul acestei investigatii, inspectorii Consiliului Concurentei au realizat o serie de inspectii inopinate la sediile partilor implicate.

„Este pentru prima oara cand se foloseste acest instrument, numit inspectie inopinata, in cazul unei operatiuni de concentrare economica. insa nerespectarea obligatiei de a nu implementa o concentare economica inainte de autorizarea acesteia de catre Consiliul Concurentei reprezinta o incalcare grava a regulilor privind controlul fuziunilor si achizitiilor. De aceea, Consiliul Concurentei va utiliza toate instrumentele disponibile pentru a se asigura ca agentii economici respecta aceste reguli” a declarat Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei.

Ozone Laboratories si Perpetuem Limited, societati apartinand grupului Advent, au notificat Consiliului Concurentei operatiunea de concentrare economica prin care au dobandit controlul asupra unor active apartinand Ozone Laboratories si unor afiliati ai acesteia.

Conform dispozitiilor Legii Concurentei (nr. 21/1996) este interzisa punerea in practica a unei operatiuni de concentrare economica pana la emiterea unei decizii de catre Consiliul Concurentei. Pana la obtinerea deciziei din partea autoritatii de concurenta, agentii economici implicati pot lua numai acele masuri care nu sunt ireversibile si care nu modifica definitiv structura pietei.

In Romania, grupul Advent mai controleaza producatorul de medicamente Labormed Pharma SA si distribuitorul acestuia Labormed Pharma Trading , producatorul de vopsele Dufa Deutek SA si producatorul de caramizi Ceramica SA.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: