Stiri economice 11.01.2010

Operatorii de telefonie nu vor avea acces la datele cu caracter personal ale clientilor

Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a refuzat accesul operatorilor de telefonie mobila la sistemele de evidenta de tipul birourilor de credit, informeaza un comunicat de presa al institutiei.

“Prin participarea societatilor de telefonie la sisteme de evidenta de tipul birourilor de credit, s-ar ajunge la o incalcare grava a dreptului la viata privata”, considera ANSPDCP.

“Vodafone a propus extinderea participantilor la sistemele de evidenta de tipul birourilor de credit prin includerea si a societatilor de telefonie”, se arata in comunicatul de presa.

Pozitia Autoritatii se intemeiaza pe prevederile Conventiei Europene a Drepturilor Omului, ale Directivei 95/46/EC privind protectia persoanelor fizice referitoare la prelucrarea datelor personale, ale Cartei drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, a art. 26 din Constitutia Romaniei, a principiilor de prelucrare a datelor personale statuate atat pe plan european, cat si prin legislatia nationala.

“Pornind de la necesitatea respectarii dreptului persoanelor de a nu fi supuse unor decizii individuale automate de natura a evalua aspecte precum credibilitatea sau solvabilitatea, Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal subliniaza ca activitatea de transmitere a datelor personale in sistemele de evidenta de tipul birourilor de credit este de natura sa produca efecte asupra unui numar considerabil de cetateni si sa aduca atingere vietii private a persoanelor fizice”, informeaza ANSPDCP.

Totodata, cu privire la riscurile implicate de participarea societatilor de telefonie la Biroul de Credit, deoarece astfel s-ar ajunge ca aceste companii de telefonie sa aiba acces la informatii detinute de bancile care isi raporteaza clientii la acelasi Birou de Credite, ceea ce implica o incalcare a confidentialitatii relatiei dintre banca si clientul acesteia, in conditiile in care informatiile bancare sunt supuse secretului bancar.

Totodata, in cazul admiterii societatilor de telefonie si a celor de utilitati la sistemul Biroului de Credit s-ar ajunge la raportarea excesiva a datelor personale legate de situatia financiara si comportamentul la plata al persoanelor fizice, de natura a aduce atingere chiar asigurarii dreptului la nivel de trai decent in Romania.

In acelasi scop, ANSPDCP subliniaza ca societatile de telefonie dispun de sistemul Preventel, comun, distinct si specific domeniului telefoniei, prin care pot verifica clientii cu datorii rezultate din achitarea cu intarziere/neachitarea facturilor emise.
ANSPDCP a emis Decizia nr. 105/2007 cu privire la prelucrarile de date cu caracter personal efectuate in sisteme de evidenta de tipul birourilor de credit, prin care s-a reglementat, in principal, ca:
• pot participa la sistemele de tipul birourilor de credite numai institutiile financiare si de credit, societatile de leasing si cele de asigurari pentru produsele de tip credit;
• perioada de stocare a datelor referitoare la intarzierile la plata (date negative) este de 4 ani de la data achitarii ultimei rate restante sau de la data ultimei actualizari transmise, in cazul neachitarii restantelor pana la data respectiva;
• este obligatorie instiintarea prealabila a persoanei fizice, in scris, telefonic, prin SMS sau e-mail, cu cel putin 15 zile inainte de data transmiterii datelor catre biroul de credit.

Astfel, Decizia ANSPDCP nr. 105/2007 nu va fi modificata.

CE: Mai multa transparenta si previzibilitate a procedurilor Antitrust

Societatile care se supun procedurilor antitrust vor fi mai bine informate cu privire la ce presupune investigarea lor si la ce se pot astepta din partea Comisiei Europene sau ce asteapta Comisia din partea lor, prin intermediul unor noi documente care sporesc transparenta si previzibilitatea procedurilor antitrust, publicate recent pe siteul CE.

Directia Generala Concurenta (DG Concurenta) si consilierii-auditori au publicat explicatii detaliate privind modul in care se deruleaza efectiv aceste proceduri ale Comisiei.

Explicatiile sunt oferite in urmatoarele trei documente: „Cele mai bune practici privind procedurile antitrust”, „Cele mai bune practici privind comunicarea de date economice” (atat in cadrul procedurilor antitrust, cat si in cel al procedurilor privind concentrarile economice) si „Orientari privind rolul consilierilor-auditori in contextul procedurilor antitrust”.

Potrivit CE, aceste documente vor permite societatilor care fac obiectul unor proceduri de investigare sa inteleaga mai usor atat modul in care se desfasoara aceste proceduri, cat si la ce se pot astepta din partea Comisiei si ceea ce asteapta Comisia din partea lor.

Incepand de joi, Comisia va aplica aceste documente cu titlu provizoriu, insa partile interesate au posibilitatea de a prezenta observatii cu privire la aceste documente in termen de 8 saptamani, astfel incat Comisia sa le modifice in functie de observatiile primite.

„Comisia a acordat intotdeauna o prioritate sporita bunei derulari si echitatii procedurilor antitrust. Aceste trei documente confera societatilor o mai mare siguranta si transparenta in relatiile pe care le au cu Comisia in cadrul investigarii unui caz antitrust. Invit calduros toate partile interesate sa ne trimita observatii privind modul in care ne putem imbunatati in continuare propriile proceduri”, a declarat Comisarul pentru concurenta, dna Neelie Kroes.

Cele mai bune practici privind procedurile antitrust

„Cele mai bune practici privind procedurile antitrust” ofera cititorului o imagine de ansamblu a tuturor procedurilor antitrust, de la modul in care Comisia decide sa acorde sau nu prioritate unui anumit caz pana la eventuala adoptare a unei decizii de cat re aceasta.

Conform CE, acest document isi propune sa imbunatateasca procedurile prin sporirea transparentei, asigurand, in acelasi timp, eficienta investigatiilor intreprinse de Comisie. Printre aspectele importante pe care Comisia le va avea in vedere atunci cand isi va modifica propriile proceduri se numara:

– initierea mai rapida a procedurilor oficiale, imediat dupa incheierea fazei initiale de evaluare;
– posibilitatea de a organiza impreuna cu partile interesate reuniuni de analiza a situatiei in etape-cheie ale procedurilor;
– divulgarea principalelor observatii primite, inclusiv garantarea unui acces intr-o etapa initiala a procedurii la plangerea depusa, astfel incat partile sa isi poata prezenta observatiile in faza de investigare;
– anuntarea publica a initierii si a incheierii procedurilor, precum si a momentului in care a fost transmisa comunicarea privind obiectiunile;
– oferirea de orientari privind utilizarea practica a noului instrument al procedurilor de angajare.

Orientari privind consilierii-auditori

Potrivit CE, consilierii-auditori sunt gardienii independenti ai dreptului de aparare si ai altor drepturi procedurale de care se bucura societatile implicate in procedurile din domeniul concurentei. Acest document are ca scop cresterea transparentei rolului pe care il detin acestia. Pe langa prezentarea diverselor sarcini pe care le indeplinesc consilierii-auditori in virtutea mandatului pe care il detin, acest document descrie modul in care sunt indeplinite, in general, aceste sarcini. Aceste orientari explica, de asemenea, modul in care societatile pot profita la maximum de o audiere orala. In plus, aceste orientari ofera societatilor care fac obiectul unei investigatii, reclamantilor si altor parti terte un manual care cuprinde informatii privind momentul in care se pot adresa consilierilor-auditori, garantand astfel buna desfasurare a procedurilor. In final, acest document explica atat obligatiile consilierilor-auditori de a prezenta rapoarte comisarului pentru concurenta, Colegiului comisarilor si destinatarilor deciziilor Comisiei, cat si rolul consultativ pe care il au pe langa acestia.

Cele mai bune practici privind comunicarea de date economice

Avand in vedere importanta tot mai mare a aspectelor economice in cazurile complexe, serviciile Comisiei responsabile cu concurenta solicita de multe ori informatii privind date economice esentiale (folosite, de exemplu, pentru analizele econometrice) in cadrul investigatiilor. De multe ori, partile prezinta, din proprie initiativa, argumente bazate pe teorii economice complexe. Pentru a eficientiza modul in care sunt comunicate aceste date economice, „Cele mai bune practici privind comunicarea de date economice” prezinta criteriile care trebuie indeplinite in acest sens.

CE specifica ca acest document explica, de asemenea, modul in care lucreaza echipele din cadrul serviciilor de concurenta responsabile de diferite cazuri si economistul-sef atunci cand interactioneaza cu partile care comunica date economice.

Guvernul discuta ridicarea exceptiei de la plata CAS pentru drepturi de autor si conventii

Guvernul discuta ridicarea exceptiei de la plata contributiei de asigurari sociale pentru sumele provenite din drepturi de autor si alte venituri obtinute in baza unor conventii civile sau contracte de colaborare si revenirea la plafonul de cinci salarii medii brute al bazei lunare de calcul a CAS, potrivit Mediafax.

Alte masuri analizate de Guvern sunt integrarea in sistemul unitar de pensii publice a unor noi categorii profesionale, precum avocatii, personalul clerical si cel asimilat din cadrul cultelor recunoscute prin lege, descurajarea pensionarilor de invaliditate abuzive si „reintegrarea profesionala a celor apti de munca”, modificarea procedurii de stabilire si calcul a valorii punctului de pensie, plata pensiilor de invaliditate si urmas din Fondul de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale, in cazul drepturilor rezultate din astfel de accidente.

„Astfel, din dorinta imbunatatirii continutului proiectului de lege privind sistemul unitar de pensii publice (forma inaintata Parlamentului in vederea asumarii de Guvern), acestuia i-au fost aduse amendamente, dintre care cele mai importante sunt: Sumele provenite din drepturi de autor si alte venituri obtinute in baza unor conventii civile sau contracte de colaborare nu vor mai fi exceptate la plata contributiei de asigurari sociale; Descurajarea pensionarilor de invaliditate abuzive si reintegrarea profesionala a celor apti de munca; Integrarea in sistemul unitar de pensii publice a unor noi categorii de beneficiari, precum avocatii, personalul clerical si cel asimilat ce functioneaza in cadrul cultelor recunoscute prin lege, in baza principiului obligativitatii”, se arata in documentul guvernamental obtinut de Mediafax.

Documentul prevede si ” plafonarea bazei lunare de calcul a contributiei individuale de asigurari sociale la 5 salarii medii brute”, revenindu-se astfel la sistemul din urma cu trei ani.

Anularea subventiilor ar putea falimenta 60% din micii fermieri, informeaza Romania Libera.
Eliminarea subventiilor pentru agricultura in acest an, conform directivelor impuse de Comisia Europeana, ar putea duce la disparitia a peste 60% din micii fermieri si la disponibilizarea a circa 15.000 de angajati, sustin reprezentantii fermierilor.

Taxele locale vor putea fi platite cu cardul, fara comision, scrie Gardianul.
Contribuabilii vor scapa de cozile interminabile care se creeaza la inceput de an la administratiile financiare, pentru plata taxelor si impozitelor locale. Astfel, 41 de primarii accepta plata cu cardul, iar in continuare se poarta discutii cu reprezentantii administratiilor locale din cele mai mari orase din tara pentru a-i incuraja sa introduca acest serviciu. In Bucuresti, acest sistem va fi implementat in toate sectoarele, cu exceptia sectorului 4. De asemenea, de plata taxelor cu cardul vor beneficia si contribuabilii din marile orase resedinte de judet, cu exceptia Craiovei, Constantei si Iasiului.

Pensiile vor fi inghetate, in 2010

In anul 2010 pensiile aflate in plata nu vor fi diminuate, ci vor fi inghetate prin mentinerea valorii punctului de pensie la nivelul lunii decembrie 2009, respectiv 732,8 lei.

Comisiile au avizat eliminarea impozitului minim si TVA de 5% la constructia de locuinte

Comisiile parlamentare de buget-finante au adoptat, duminica dimineata, o serie de amendamente la proiectul bugetului de stat, printre care eliminarea impozitului minim, aplicarea unei cote reduse, de 5%, a TVA la constructia de locuinte si un impozit pe veniturile microintreprinderilor de 3%.

Propunerile au apartinut PNL, care a cerut si reducerea penalitatii de intarziere la neplata obligatiilor fiscale, de la 0,1% pe zi la 0,03% pe zi. Aceasta cerere a fost insa respinsa de parlamentarii din comisii, care au adoptat totusi o propunere similara venita din partea unui deputat PSD, privind aplicarea unor penalitati de intarziere de 0,05% pe zi.

Ministrul Finantelor Publice, Sebastian Vladescu, a amintit, la dezbaterile din comisii, ca guvernul a propus deja eliminarea impozitului minim. El a apreciat ca unele amendamente nu ar fi trebuit aprobate, iar altele, respinse, ar fi sprijit mediul de afaceri, daca ar fi fost avizate.

Alta masura aprobata se refera la eliminarea nedeductibilitatii TVA pentru automobile.

Secretarul de stat in Ministerul Finantelor Publice Gheorghe Gherghina a declarat ca eliminarea impozitului minim va avea un impact bugetar de un miliard de lei, cota redusa de TVA la constructia de locuinte – 960 de milioane de lei, iar nedeductibilitatea TVA pentru automobile de 500 milioane de lei.

Unul dintre amendamentele respinse viza o bonificatie de 5% din valoarea obligatiilor datorate pentru contribuabilii care achita la termen platile.

Toate amendamentele propuse sau respinse vor fi supuse votului in plenul Parlamentului.

Anunțuri

Etichete:

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: