Stiri economice 21.01.2010

Elena Udrea ia atitudine:Spune NU achizitiilor de lux din Minister

Directorul general al Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe, Jean Vraciu, a fost taxat pentru extravaganţă. Cea care l-a sancţionat este nimeni alta decât Elena Udrea, ministrul Dezvoltării Regionale şi Turismului, care a hotărât demiterea lui Vraciu şi, totodată, anularea procedurii de achiziţie de către ANL a unor autoturisme de teren..

Elena Udrea a precizat că , într-un an caracterizat de constrângeri financiare, Ministerul nu îşi permite achiziţii extravagante.

Udrea a declarat că, în calitate de ministru, şi-a propus să continue şi să accelereze, în 2010, proiectele de investiţii în infrastructură demarate anii trecuţi, achiziţia de autoturisme de teren neregăsindu-se între priorităţile ministerului.

În acest context, accelerarea construcţiei de locuinţe ANL pentru tineri anunţată de ministru presupune şi diminuarea costurilor administrative ale Agenţiei.

Agenţia Naţională pentru Locuinţe a lansat, în 6 ianuarie 2010, în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice, procedura de achiziţie a unui număr de trei vehicule de teren, la o valoare estimată de 124.000 Euro.

Piaţa auto trage în jos firmele de asigurări

Piaţa asigurărilor generale va scădea cu cel puţin 5%, în lei, în acest an, faţă de 2009, pe fondul căderii pieţei auto, a declarat, miercuri, directorul general al Allianz-Ţiriac Asigurări, Cristian Constantinescu.

„În acest an, piaţa asigurărilor generale va evolua mai prost decât în 2009. Dacă piaţa auto va scădea cu 20% în acest an faţă de 2009, nu văd ce alte segmente de asigurări ar putea să compenseze reducerile din poliţele auto”, a spus Constantinescu.

Potrivit Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor (CSA), societăţile de asigurări au subscris, în primele nouă luni ale anului 2009, prime de 6,7 miliarde de lei, în creştere cu 0,1% faţă de nivelul consemnat în intervalul ianuarie-septembrie 2008.

Defalcat, asigurările generale au generat prime de 5,49 miliarde lei, în creştere cu 2,49%, în timp ce asigurările de viaţă au consemnat o scădere cu 9,65%, până la 1,19 miliarde lei.

Proiectele legislative prioritare pentru mediul de afaceri, „uitate” in sertarele Parlamentului

Dupa ultimele dezbateri pe care Guvernul le-a lansat pe marginea unor proiecte legislative, ne putem intreba daca, in Romania, exista prioritati, si mai important, daca exista o corespondenta intre prioritatile economico-sociale ale Guvernului si cele ale agentului economic. In continuare va prezentam o serie de initiative legislative, din pacate uitate prin sertarele Parlamentului, dar care adoptate, ar putea avea un impact pozitiv asupra mediului de afaceri. Daca Guvernul vorbeste mult despre prioritati si masuri pentru impulsionarea economiei, tot Guvernul este cel care, in aceeasi idee, a propus o serie de initiative legislative, al caror scop declarat este suplimentarea fondurilor bugetului de stat. Putem aminti in acest sens, discutiile pe marginea taxei pentru alimentele de tip fast-food, dezbaterile privind majorarea impozitului pentru microintreprinderi, sau introducerea platii CAS pentru contractele de drept de autor.

”Similara taxei pe viciu, noua taxa, (taxa pentru alimentele de tip fast food, n.r.) va reprezenta un procent din vanzarea produselor fast-food, iar fondurile pe care le vom colecta vor fi utilizate pentru suplimentarea fondurilor necesare derularii programelor de sanatate si a celor de investitii in infrastructura din sistem”, declara la inceputul lunii ianuarie ministrul sanatatii, Atilla Cseke.
In tot acest timp, in care nervii agentului economic din Romania sunt pusi la grea incercare, uitate, in sertarele prafuite ale Parlamentului, zac initiative legislative, care odata aplicate, ar putea avea un impact pozitiv asupra mediului de afaceri, si deci ar putea fi incluse pe lista prioritatilor legislative ale anului 2010.

De aceea va prezentam, o serie de  proiecte legislative, supuse dezbaterii in anul 2009, dar care nu au mai intrat in proces legislativ, si se afla in asteptare la Senat.

Proiect de lege pentru modificarea si completarea Legii nr.321/2009 privind comercializarea produselor alimentare

Legea nr. 321/2009 prevede un numar de principii de buna practica in relatiile dintre furnizori si comercianti si a fost subiectul unei largi dezbateri in ultima parte a anului 2009.

Proiectul de modificare propus in Parlament, vine in conditiile in care s-a observat ca legea contine unele greseli de forma si fond „care vor impiedica implementarea prevederilor”, motiveaza initiatorii proiectului.
Inaintata la Senat inca din luna noiembrie 2009, propunerea legislativa are in vedere eliminarea acestor erori prin: modificarea si completarea art.2 alin.(2), in sensul corectarii unor definitii a termenilor si expresiilor folosite in textul de lege, modificarea art.8 in sensul ca stabilirea unor termene de plata, in contextul actualei crize economice, ar duce la un blocaj al relatiilor comerciale in Romania.

De asemenea, se are in vedere modificarea art.13 pentru a elimina orice gen de interpretari in ceea ce priveste dreptul de control al reprezentantilor Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor si cei ai Ministerului Finantelor Publice.

Proiect de lege privind holdingurile

Un alt proiect de lege, binevenit, dar se pare nu tocmai prioritar, este cel care stabileste regimul juridic si fiscal al grupului de societati si al holdingului, precum si cadrul general al relatiilor economice, financiare si juridice dintre holding, filiale si grupul societar. Proiectul a fost inaintat la Senat, unde se afla inca din luna noiembrie 2009.

Fostul Minister pentru IMM-uri, initiatorul acestui proiect, estimeaza ca, in urma parcurgerii unor procese de fuziune si/sau achizitie, o serie de IMM-uri cu capital autohton s-ar putea constitui in holdinguri, beneficiind astfel de cresterea cifrei de afaceri, a puterii de negociere in relatiile cu furnizorii si creditorii sau de formare si promovare a brandurilor proprii. Pe de alta parte, ministerul recunoaste faptul ca, intr-o prima faza, cea a reorganizarii companiilor in holdinguri, a fuziunilor si/sau achizitiilor, aplicarea acestei legi ar putea conduce la cresterea somajului in Romania.

Initiatorul argumenteaza ca aplicarea acestei legi ar aduce baneficii atat pentru autoritatile fiscale (simplificarea procedurilor de depunere a declaratiilor fiscale), cat mai ales pentru investitori (eliminarea distorsiunilor cauzate de imposibilitatea compensarii pierderilor cu profiturile in cadrul grupului, eliminarea TVA-ului asupra tranzactiilor intra-grup).

De asemenea, in proiectul de lege este prevazuta si introducerea unor dispozitii fiscale care sa tina cont de cuantificarea consolidata a rezultatelor operatiunilor comerciale la nivelul intregului grup si sa fluidizeze operatiunile intre societatile memebre ale grupului. Unul dintre obiectivele proiectului este armonizarea Codului Fiscal cu legislatiile statelor membre ale Uniunii Europene, in special prin introducerea impozitarii rezultatului consolidat al grupului fiscal. In cazul in care nu exista un sistem care sa tina cont de conceptul de grupare fiscala, este posibil ca organizatia respectiva sa plateasca chiar daca nu realizeaza profituri.

Proiect de lege privind stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor apartinand intreprinzatorilor tineri, debutanti in afaceri

Tinerii cu varsta pana in 35 de ani, care nu au avut o firma in trecut, si-ar putea infiinta una cu un capital de cel putin 10 lei, pentru care pot beneficia de scutiri la plata impozitului pe profit si salarii, timp de 3 ani, potrivit unei propuneri legislative promovate de Ministerul Intreprinderilor Mici si Mijlocii, Comertului si Mediului de Afaceri, actualul Minister de Economie, Comert si Mediu de Afaceri. Deocamdata aceste avantaje nu exista, pentru ca proiectul a fost supus dezbaterii pe site-ul Ministerului inca din luna septembrie 2009, fara a intra ulterior in proces legislativ, la Parlament.

Proiectul de lege stabileste regimul juridic si fiscal al microintreprinderilor infiintate si conduse de intreprinzatori, aflati la debutul in afaceri. De prevederile acestea vor beneficia, o singura data, tinerii care infiinteaza pentru prima data o firma , in mod individual sau prin asociere, in conditiile legii. Potrivit proiectului, prin intreprinzator tanar, debutant in afaceri se intelege persoana fizica majora, de regula, in varsta de pana la 35 ani, rezidenta in Romania, care declara pe propria raspundere ca nu a mai intreprins o afacere legal constituita in aceasta tara sau intr-un stat membru al Uniunii Europene, si care se angajeaza ca, in urmatoarele 30 de zile calendaristice, sa se lanseze in derularea unei afaceri permise de lege, prin infiintarea unei intreprinderi cu scop lucrativ. Totodata, intreprinzatorul debutant poate fi angajat al propriei societati, cu respectarea prevederilor legislatiei muncii.

Proiectul de lege privind organizarea activitatii de lobby

Fostul Minister pentru IMM-uri a publicat, in luna septembrie 2009, in vederea dezbaterii, un proiect de lege prin care isi arata interesul pentru reglementarea activitatii de lobby in Romania, argumentand ca ar permite participarea activa a societatii civile la procesul decisional, prin instituirea dialogului, precum si cresterea eficientei in aplicarea deciziilor adoptate, rezultat al posibilitatii de cointeresare a celor implicati, inca din stadiul de proiect.

Raluca Cojocaru, Manager in cadrul Deloitte Tax, aprecia la acel moment, la solicitarea Avocatnet.ro, ca “in prezent, multe asociatii si organizatii non-profit sunt consultate de catre forurile legislative din Romania pentru a elabora sau modifica diverse acte normative, dar fara a avea garantia ca acestea vor fi emise in forma discutata si agreata. Daca pana acum aceasta „posibilitate” de influentare a deciziilor legislative era relativ redusa tocmai din cauza caracterului pur consultativ, o astfel de propunere legislativa ar trebui, de principiu, sa deschida calea responsabilizarii autoritatilor de stat participante intr-un asemenea proces. Spun de principiu pentru ca va fi greu de trasat granita dintre influentarea legitima a deciziilor publice in raport cu traficul de influenta”.
Printre beneficiile implementarii acestei legi am putea aminti cresterea transparentei procesului legislativ, consultarea cu mediul de afaceri, ce s-ar concretiza in texte de lege care sa exprime rezultatul unui dialog.

Propunere legislativa pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.27/2003 privind procedura aprobarii tacite

Procedura aprobarii tacite este reglementata in prezent  prin OUG nr.27/2003, aprobata prin Legea nr.486/2003. Potrivit reglementarii in vigoare, procedura aprobarii tacite este aplicabila tuturor autorizatiilor (avizelor, licentelor, permiselor, aprobarilor sau altor asemenea operatiuni administrative prealabile ori ulterioare autorizarii) emise de autoritatile administratiei publice.

Modificarile la care initiatorii s-au gandit  au in vedere prevederea, in mod cumulativ, a obligatiei autoritatilor de a afisa, la sediul acestora, si pe pagina proprie de internet, informatiile cu privire la emiterea de autorizatii, spre deosebire de reglementarea actuala, in care obligatiile erau prevazute alternativ; includerea, in informatiile pe care autoritatile au obligatia de a le afisa la sediu si pe pagina proprie de internet, a listei autoritatilor carora li se aplica procedura aprobarii tacite, in functie de domeniul de activitate al fiecarei autoritati.

De asemenea, proiectul de act normativ prevede obligatia autoritatii de a comunica, la momentul depunerii cererii, numarul de inregistrare a acesteia si informatii exprese cu privire la termenul legal de solutionare, precum si mentiunea daca autorizatia solicitata este sau nu supusa aprobarii tacite, precum si reglementarea faptului ca, in cazul in care autorizatia nu este emisa in termenul legal, autoritatea respectiva va emite un document care sa probeze acest lucru.

Initiatorii au propus acest proiect pornind de la nemultumirile mediului de afaceri legate de formalitatile excesive necesare pentru obtinerea de autorizatii, ori de termenele si costurile prea mari, dorind sa inlature barierele administrative, sa responsabilizeze autoritatile administratiei publice, in vederea respectarii termenelor stabilite de lege pentru emiterea autorizatiilor.

Si mai interesant este faptul ca, in 2003, OUG nr.27, care a introdus procedura aprobarii tacite era insotita  de o expunere care motiva ca, adoptarea unei astfel de proceduri ar imbunatati mediul de afaceri din Romania, ar reduce costurile de autorizare si ar limita amploarea procedurilor birocratice din administratie.
Diferenta, intre atunci si acum, este ca, de aceasta data proiectul de lege a fost initiat in urma monitorizarii aplicarii dispozitiilor OUG nr.27/2003 privind procedura aprobarii tacite, ce a relevat necesitatea clarificarii urgente a anumitor aspecte de ordin procedural, precum si cu privire la domeniul de aplicare a actului normativ.

Propunere legislativa privind insolventa persoanelor fizice
S-a afirmat ca, Romania nu este pregatita pentru o astfel de masura, sau ca momentul adoptarii ei este tardiv.

Initiatorul proiectului de lege motiveaza ca, in Romania, o astfel de lege este necesara in contextul economic dat, si ar reprezenta o masura impotriva executarilor silite, date fiind estimarile alarmante cu privire la evolutia numarului somerilor si a diminuarii veniturilor.

„Inexistenta unei astfel de legi conduce la discriminare intre cetatenii romani si cetatenii europeni nerezidenti in Romania, dar care au credite in tara nostra. Persoanele care sunt din UE, dar nu sunt rezidente in Romania se bucura de legea din tara din care provin, iar majoritatea statelor europene precum si SUA au o astfel de lege” a precizat initiatorul, in expunerea de motive a proiectului.
In prinipal proiectul de lege permite prin prevederile sale, ca persoanele ce nu isi mai pot plati datoriile la banci sa intre sub protectia tribunalului.

MJLC: Tarife cu 36,5% mai mici pentru expedierea actelor de procedura

Tarifele percepute de Posta Romana pentru expedierea actelor de procedura au fost reduse cu 36,5% fata de anul 2009, de la 4,7 lei/trimitere (inclusiv TVA) la 2,98 lei/trimitere (inclusiv TVA), potrivit unui comunicat de presa al Ministerului Justitiei (MJLC).

Noile tarife se aplica pentru perioada 1 ianuarie 2010 – 31 decembrie 2010, potrivit actului aditional semnat de MJLC si Posta Romana, in luna mai a anului trecut.

Propunerea de reducere a tarifelor pentru actele de procedura a survenit ca urmare discutiilor purtate intre Posta Romana si Ministerul Finantelor Publice (MFP), avand la baza volumul foarte mare de corespondenta transmis lunar.

In mai 2009, Posta Romana si MJLC au incheiat un act aditional la contractul existent intre cele doua parti, prin care s-a stabilit ca plata pentru prezentarea, prelucrarea si distribuirea actelor de procedura sa se faca, incepand din luna iulie 2009, la nivel central, de catre MJ.

Pana la acel moment plata serviciilor postale era efectuata de catre instantele judecatoresti. Masura a fost luata pentru eliminarea blocajelor in comunicarea actelor de procedura, determinate de dificultatile de plata a acestor servicii la nivelul unor instante.

Economia chineză a crescut cu 8,7% în 2009 şi va urca pe locul doi în lume, depăşind Japonia

Economia chineză a crescut anul trecut cu 8,7%, cu un avans de 10,7% în ultimul trimestru, care pregăteşte terenul pentru măsuri de înăsprire a politicii monetare şi anunţă propulsarea iminentă a Chinei pe poziţia de a doua mare economie a lumii, Japonia coborând pe 3.

În trimestrul al treilea al anului trecut, China a înregistrat o creştere de 9,1% a Produsului Intern Brut (PIB) faţă de perioada corespunzătoare din 2008.

Creşterea de 10,7% din trimestrul patru se plasează uşor sub estimările economiştilor, de 10,9%, însă este cel mai puternic avans trimestrial înregistrat de China în ultimii doi ani.

Pieţele se aşteaptă ca Beijingul să majoreze dobânda de politică monetară în următoarele câteva luni, după ce a luat, de la începutul anului, mai multe măsuri care vizează restrângerea creditării şi prevenirea unei supraîncălziri a economiei.

Majorarea de 8,7% a PIB din 2009 depăşeşte puternic ţinta de 8% a guvernului, care anunţase anterior că acesta ar fi pragul minim acceptat pentru a asigura creşterea numărului de locuri de muncă şi conservarea stabilităţii sociale.

După anunţarea datelor, economiştii JPMorgan Chase şi RBS şi-au majorat prognozele de creştere economică ale Chinei pentru 2010 la 10%, de la 9,7%, respectiv 9,5%.

Asigurarile de viata vor creste cu 10%

Piata asigurarilor de viata ar putea creste in 2010 cu pana la 10%, dupa ce in 2009 a fost lovita serios de criza.

In primele luni din 2009 subscrierile totale ale companiilor de asigurari de viata s-au redus cu 10%, dupa ce ani la rand au inregistrat cresteri de doua cifre.

„Piata va creste anul acesta sub ritmurile pe care le-am experimentat in perioada 2006-2008, cu mai putin de 10%. Isi vor reveni asigurarile unit-linked (polite legate de fonduri de investitii – n.r.), care au inregistrat o scadere semnificativa in 2009, dar anul acesta vor avea o crestere de doua cifre”, a declarat Theodor Alexandrescu, directorul general al Alico Asigurari (fosta AIG Life), pentru Ziarul Financiar.

Pe fondul crizei, asiguratorii incearca din nou sa convinga Ministerul Finantelor sa acorde deductibilitate fiscala pentru primele platite la politele de asigurare de viata, o astfel de masura urmand sa stimuleze aceasta piata.

„Deductibilitarea ar creste cu 50% piata asigurarilor de viata in cinci ani”, afirma Alexandrescu. In prezent, asigurarile de viata nu sunt deductibile, dar nu este taxata suma primita de asigurat la sfarsitul contractului.

Alico va incepe in scurt timp o campanie de promovare a noului nume, insa bugetul alocat nu a fost facut public. Anul trecut Alico a crescut pe segmentul asigurarilor de sanatate si de accidente, dar pornind de la o baza foarte mica, a avut o crestere marginala pe asigurari traditionale si a scazut mult pe segmentul asigurarilor legate de banci.

SURSE: AVOCATNET.RO, CAPITAL.RO, MEDIAFAX.RO, ZIARE.COM

Anunțuri

Etichete:

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: